Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις. Αναδρομές και διευκρινίσεις.

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: krateos75, Orion22 και 19 επισκέπτες

 

Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό Jimmy81 » Αύγουστος 18th, 2010, 12:25 am

gouerino έγραψε:Τα λογια ειναι περιτα.....Ολοι αυτοι που λενε οτι ο ομηρος πεφτει σε αναχρονισμους,απλα δεν τον εχουν διαβασει....


gouerino έγραψε:Για τους δηθεν αναχρονισμους στον ομηρο-σιδηρος,καυση νεκρων ,κ.τ.λ,εχω απαντησει στο αλλο θεμα ,με πολλα στοιχεια...


Ας το εξετάσουμε....

Μια κύρια μορφή αναχρονισμών είναι η συχνή αναφορά σιδηρου στα ομηρικά έπη. Παρατίθενται μερικά αποσπάσματα...

Ο ΣΙΔΗΡΟΣ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ

Ο Τρωαδίτης Πάνδαρος ετοιμάζεται να χτυπήσει τον Μενέλαο με το τόξο του χρησιμοποιώντας βέλος με σιδερένια ακροαιχμή..
ἕλκε δ' ὁμοῦ γλυφίδας τε λαβὼν καὶ νεῦρα βόεια•νευρὴν μὲν μαζῷ πέλασεν, τόξῳ δὲ σίδηρον αὐτὰρ ἐπεὶ δὴ κυκλοτερὲς μέγα τόξον ἔτεινε,
λίγξε βιός, νευρὴ δὲ μέγ' ἴαχεν, ἆλτο δ' ὀϊστὸς
ὀξυβελὴς καθ' ὅμιλον ἐπιπτέσθαι μενεαίνων..
αὐτὰρ ἐπεὶ δὴ κυκλοτερὲς μέγα τόξον ἔτεινε,
(Ραψ.Δ,122-126)

Ο ποιητής παρομοιάζει την πτώση του Σιμοείσιου με εκείνη ενός ψιλόλιγνου δέντρου καθώς πέφτει από το σκληρό χτύπημα ενός αστραφτερού σιδερένιου πέλεκυ που του καταφέρει ένας μάστορας κατασκευαστής αρμάτων
τὴν μέν θ' ἁρματοπηγὸς ἀνὴρ αἴθωνι σιδήρῳ
ἐξέταμ', ὄφρα ἴτυν κάμψῃ περικαλλέϊ δίφρῳ•
(Ραψ.Δ,485-486)

Αναφορά σε σιδερένιο άξονα άρματος, μια τεχνική μάλλον απίθανη για τη μυκηναϊκή εποχή αφού προϋποθέτει προηγμένη μεταλλουργία σιδήρου που δεν γνωρίζουμε να είχαν οι Μυκηναίοι.
Ἥβη δ' ἀμφ' ὀχέεσσι θοῶς βάλε καμπύλα κύκλα
χάλκεα ὀκτάκνημα σιδηρέῳ ἄξονι ἀμφίς.
(Ραψ.Ε,722-723)

Ο Νεστορας θυμάται τον Αρηιθόο να χρησιμοποιούσε σιδερένιο ρόπαλο σε παλαιότερες μάχες διασπώντας τις φάλαγγες.
δίου Ἀρηϊθόου, τὸν ἐπίκλησιν κορυνήτην
ἄνδρες κίκλησκον καλλίζωνοί τε γυναῖκες
οὕνεκ' ἄρ' οὐ τόξοισι μαχέσκετο δουρί τε μακρῷ,
ἀλλὰ σιδηρείῃ κορύνῃ ῥήγνυσκε φάλαγγας.
(Ραψ.Η,138-141)

Σε μάχη μετά το θάνατο του Πατρόκλου αναφέρεται ο έντος κρότος των σιδερένιων όπλων που έφτανε μεχρι τον χάλκινο ουρανό.
Ὣς ἄρα τις εἴπεσκε, μένος δ' ὄρσασκεν ἑκάστου.
ὣς οἳ μὲν μάρναντο, σιδήρειος δ' ὀρυμαγδὸς
χάλκεον οὐρανὸν ἷκε δι' αἰθέρος ἀτρυγέτοιο•
(Ραψ.Ρ,423-425)

Ο Αντίλοχος κοιτάζει τον Αχιλλέα με δέος και του κρατά τα χέρια γιατί φοβάται μήπως κόψει το λαιμό του με σιδερένιο μαχαίρι λόγω της οδύνης του για το χαμό του Πατρόκλου.
Ἀντίλοχος δ' ἑτέρωθεν ὀδύρετο δάκρυα λείβων
χεῖρας ἔχων Ἀχιλῆος• ὃ δ' ἔστενε κυδάλιμον κῆρ•
δείδιε γὰρ μὴ λαιμὸν ἀπαμήσειε σιδήρῳ.
(Ραψ.Σ,32-34)

Σχετικά με την προετοιμασία της κηδείας του Πατρόκλου αναφέρονται προσφορές ζώων που θυσιάζονταν με σιδερένιο μαχαίρι
πολλοὶ μὲν βόες ἀργοὶ ὀρέχθεον ἀμφὶ σιδήρῳ σφαζόμενοι, πολλοὶ δ' ὄϊες καὶ μηκάδες αἶγες•(Ραψ.Ψ,30-31)

Ο ΣΙΔΗΡΟΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ

Κατά τον λόγο της μεταμορφωμένης Αθηνάς προς τον Τηλέμαχο γίνεται αναφορά στο σίδερο.
νῦν δ' ὧδε ξὺν νηῒ κατήλυθον ἠδ' ἑτάροισι,
πλέων ἐπὶ οἴνοπα πόντον ἐπ' ἀλλοθρόους ἀνθρώπους,
ἐς Τεμέσην μετὰ χαλκόν, ἄγω δ' αἴθωνα σίδηρον.
(Ραψ.Α, 183-184)

οὔ τοι ἔτι δηρόν γε φίλης ἀπὸ πατρίδος αἴης
ἔσσεται, οὐδ' εἴ πέρ τε σιδήρεα δέσματ' ἔχῃσι•
(Ραψ.Α, 203-204)

Στο σημείο της τύφλωσης του Πολύφημου, ο Ομηρος κάνει άλλη μια φορά αναφορά στο σίδηρο, λες και γνωρίζει τη διαδικασία βαφής του χάλυβα.
ὡς δ' ὅτ' ἀνὴρ χαλκεὺς πέλεκυν μέγαν ἠὲ σκέπαρνον
εἰν ὕδατι ψυχρῷ βάπτῃ μεγάλα ἰάχοντα
φαρμάσσων• τὸ γὰρ αὖτε σιδήρου γε κράτος ἐστίν•
(Ραψ.Ι, 391-393)

Στη φάση που η Πηνελόπη προβάλλει στους μνηστήρες το αγώνισμα του τόξου αναφέρεται ξανά ο σίδηρος πολλές φορές, κυρίως για τους σιδερένιους πέλεκεις απ’όπου πρέπει να περάσουν το βέλος οι μνηστήρες αλλά και για τον πλούτο του παλατιού του Οδυσσέα.
Τῇ δ' ἄρ' ἐπὶ φρεσὶ θῆκε θεὰ γλαυκῶπις Ἀθήνη,
κούρῃ Ἰκαρίοιο, περίφρονι Πηνελοπείῃ,
τόξον μνηστήρεσσι θέμεν πολιόν τε σίδηρον
ἐν μεγάροισ' Ὀδυσῆος, ἀέθλια καὶ φόνου ἀρχήν.
(Ραψ.Φ, 1-3)

ἔνθα δέ οἱ κειμήλια κεῖτο ἄνακτος,
χαλκός τε χρυσός τε πολύκμητός τε σίδηρος.
(Ραψ.Φ,9-10)

ὣς φάτο, τῷ δ' ἄρα θυμὸς ἐνὶ στήθεσσιν ἐώλπει
νευρὴν ἐντανύειν διοϊστεύσειν τε σιδήρου.
(Ραψ.Φ, 96-97)

καὶ δέ κεν αὐτὸς ἐγὼ τοῦ τόξου πειρησαίμην•
εἰ δέ κεν ἐντανύσω διοϊστεύσω τε σιδήρου,
(Ραψ.Φ 113-114)

Αυτές είναι μερικές αναφορές σιδερένιων όπλων στις οποίες αν συνυπολογισθούν και ποικίλες ακόμα περιγραφές σιδερένιων αντικειμένων και από τα δύο έπη, καθιστουν αναπόφευκτο το συμπερασμα ότι τα έπη συντέθηκαν σε εποχή που ο σίδηρος ήταν εδραιωμένος στη μεταλλουργία, δηλαδή οπωσδήποτε μετά τη μυκηναϊκή εποχή, από την πρωτογεωμετρική εποχή (1050-900 π.Χ.) και μετά. Περισσότερα για τα σιδερένια αντικείμενα στον Ομηρο εδω: http://www.e-istoria.com/om18.html

Από την άλλη, τα όπλα των Μυκηναίων δεν ήταν σιδερένια αλλά χάλκινα (καθώς και από οψιανό και πυριτολιθο) :
http://www2.fhw.gr/chronos/02/mainland/ ... ndex2.html

ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΕΣ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ

1) Σύμφωνα με τον Όμηρο στις οικοδομικές εργασίες λάμβαναν μέρος και οι ήρωες. Επί παραδείγματι ο Οδυσσέας έχτισε με τα ίδια του τα χέρια το θάλαμό του και ο Πάρης συμμετείχε στην κατασκευή του δικού του. Κάτι τέτοιο συμβαδίζει με τις ευτελείς αρχοντικές κατοικίες των πρώιμων ιστορικών χρόνων με εξαίρεση ίσως την περίπτωση του Λευκαντιού. Ο ομηρικός όρος «τέκτων» χαρακτηρίζει τον οικοδόμο, τον ξυλουργό και το ναυπηγό, δεν υπάρχει δηλαδή εξειδικευμένη ορολογία για τους τεχνίτες. Τουναντίον, στη μυκηναϊκή εποχή υπήρχαν εξειδικευμένοι τεχνίτες αφού στη Γραμμική Β γραφή ο οικοδόμος ονομάζεται «to-ko-do-mo», ο ξυλουργός «te-ko-to» και ο ναυπηγός «na-u-do-mo». Μας είναι πράγματι δύσκολο να φανταστούμε το μυκηναϊκό άνακτα, που έστεκε κεφαλή μιας πολύπλοκης ιεραρχίας αξιωματούχων, να συμμετέχει στην κατασκευή του μεγάρου του...

2) Το μοναδικό δάπεδο για το οποίο μας πληροφορεί ο Όμηρος είναι αυτό του μεγάρου του Οδυσσέα (Οδ. 21, 120 και 22, 455). Ήταν από πατημένο χώμα, όπως αυτό των κατοικιών των αρχόντων της πρωτογεωμετρικής ή γεωμετρικής περιόδου. Αντίθετα το δάπεδο των μυκηναϊκών μεγάρων ήταν επιστρωμένο με γύψο που έφερε χρωματισμένη διακόσμηση.

3) Τα τριπλά σκουλαρίκια που αναφέρονται δύο φορές στον Όμηρο (Ιλ. 14,182-183 και Οδ. 18, 296-297: «έρματα τρίγληνα») θυμίζουν ευρήματα από τους πρωτογεωμετρικούς τάφους του Λευκαντιού.

4) Για το «Γοργόνειο» που κοσμεί την ασπίδα του Αγαμέμνονα (Ιλ.11,36) δεν υπάρχουν παράλληλα που να χρονολογούνται πριν από τον 7ο αιώνα π.Χ.

5) Η πρώτη συστηματοποίηση του Δωδεκαθέου απαντά στα ομηρικά έπη. Αντίθετα από τις πινακίδες της Γραμμικής Β απουσιάζει η Αφροδίτη.

6) Το τέθριππο άρμα αναφέρεται 3 φορές στα έπη (Ιλ. 8.185 , 11.699 και Οδ. 13.81). Παρόμοια άρματα απαντούν μόνο κατά τους πρώιμους ιστορικούς χρόνους όπως πιστοποιούν η ταφή στη θέση Τούμπα στο Λευκαντί και οι παραστάσεις σε αγγεία (8ος αιώνας π.Χ.) καθώς και πώματα πυξίδων της υστερογεωμετρικής περιόδου.

7) Ο Όμηρος αναφέρει ορισμένα από τα βασικά γνωρίσματα μιας πόλεως-κράτους, όπως την αγορά, τα δημόσια οικοδομήματα ή τον αστικό ναό αφιερωμένο στην πολιούχο θεότητα. To πρότυπο της πόλεως όπως αυτό που παρατίθεται στο έπος ανάγεται στο Β μισό του 8ου αιώνα π.Χ. την εποχή δηλαδή όπου έζησε ο Ομηρος.

8 ) Ο Όμηρος παρουσιάζει τους Φοίνικες εξοικειωμένους με τη θάλασσα και το εμπόριο πολύτιμων μικροαντικειμένων (Οδ. 15.415-484). Η εικόνα αυτή ταιριάζει περισσότερο με την δραστηριότητα των Φοινίκων όπως την γνωρίζουμε στα γεωμετρικά και αρχαϊκά χρόνια.

9) Στην Ιλιάδα η Εκαμήδη με μια χάλκινη ξύστρα τρίβει γιδίσιο τυρί μέσα στο ποτήρι του Νέστορα το οποίο περιέχει κρασί (Ιλ. 11, 628-643). Χάλκινοι τρύφτες τυριού αναγνωρίστηκαν τελευταία σε τάφους του 9ου αιώνα π.Χ. στο Λευκαντί και στη Σκάλα Ωρωπού καθώς και σε πολλούς πριγκηπικούς τάφους ιθαγενών του πρώιμου 7ου αιώνα π.Χ. στη Δυτική ακτή της Ιταλίας από το Salerno έως την Τοσκάνη.

10) Ο χειροβοσκός Εύμαιος καθοδηγεί την Ευρύκλεια να κλείσει και να ασφαλίσει καλά την πόρτα του μεγάρου και σε περίπτωση που ακουστούν βογκητά ή πάλη ανδρών να μην κινηθεί καμία από τις γυναίκες παρά να συνεχίσουν τις δουλειές τους (Οδ. 21, 381-385). Εφόσον όμως ο Οδυσσέας στέκεται στην κεντρική θύρα, την οποία αργότερα θα διασχίσει ο Φιλοίτιος χωρίς να χρειαστεί να την απασφαλίσει, θα πρέπει να υποθέσουμε ότι η Ευρύκλεια καλείται να κλείσει κάποια άλλη που όμως δεν πρέπει να βρίσκεται στο πίσω μέρος του μεγάρου διότι τότε θα κινδύνευε διασχίζοντας τον χώρο που βρίσκονταν συγκεντρωμένοι οι μνηστήρες. Η δεύτερη πόρτα λοιπόν πρέπει να αναζητηθεί σε έναν από τους πλαϊνούς τοίχους και μάλιστα κοντά στην κεντρική είσοδο. Τέτοιες πλαϊνές πόρτες υπάρχουν στα κεντρικά δωμάτια κατοικιών αρχόντων των πρωτογεωμετρικών και γεωμετρικών χρόνων (π.χ. Λευκαντί, Νιχώρια, Άντισσα). Τουναντίον τα μυκηναϊκά μέγαρα έχουν πλαϊνές εισόδους στον προθάλαμο, όχι όμως στο κυρίως δωμάτιο.

11) Στις αυλές του Πριάμου (Ιλ. 24, 163) και του Οδυσσέα (Οδ. 17, 297) υπάρχουν σωροί με κοπριά, προφανώς από την παραμονή των ζώων εκεί. Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε κάτι τέτοιο στις αυλές των μυκηναϊκών ανακτόρων, πολύ ευκολότερα όμως στις ταπεινές αυλές των σπιτιών της γεωμετρικής περιόδου.

12) Η σημαντική θέση που κατέχει η Βοιωτία στην αρχή του Καταλόγου των πλοίων σε συνδυασμό με την παρατήρηση του Θουκυδίδη ότι οι Βοιωτοί εγκαταστάθηκαν εκεί μετά τον Τρωικό πόλεμο (Ι,12.3), η διαίρεση των Ροδίων σε τρεις φυλές (Ιλ, 2 653-655, 668, 679) αλλά και τα τοπωνύμια της Εύβοιας που αντιστοιχούν ακριβώς με τις σημαντικές θέσεις των γεωμετρικών χρόνων (Ιλ. 2, 536-539) ενώ απουσιάζει η Αμάρυνθος που αναφερεται στις πινακίδες της Γραμμικής Β των Θηβών, αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία για τη μεταμυκηναϊκή μορφή της Β ραψωδίας της Ιλιάδας.

13) Η αναφορά στο Μαντείο των Δελφών (Οδ. 8, 79-81) όπου ο Αγαμέμνονας είχε ζητήσει τη συμβουλή του Απόλλωνα πριν την εκστρατεία, είναι ασφαλώς στοιχείο μεταμυκηναϊκό. Το ιερό και το μαντείο αναπτύχθηκαν από τον 8ο αι. π.Χ., περίοδο κατά την οποία επικράτησε οριστικά η λατρεία του Απόλλωνα. Προς το τέλος του 7ου αι. π.Χ. οικοδομήθηκαν οι πρώτοι λίθινοι ναοί, αφιερωμένοι ο ένας στον Απόλλωνα και ο άλλος στην Αθηνά.
http://www.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2507

14) Ταφικά έθιμα όπως του Πατρόκλου, δηλαδή καύση πάνω σε μεγάλη πυρά, θυσία αλόγων, σκύλων και αιχμαλώτων, κατόπιν τοποθέτηση της τεφροδόχου κάλπης κάτω από ένα τύμβο μαρτυρούνται όχι στη Μυκηναϊκή εποχή αλλά γύρω στις αρχές του 10ου αιώνα π.Χ. στο Λευκαντί.

15) Περαιτέρω ανωμαλίες υπάρχουν και στο εδάφιο που είναι γνωστό ως Νηων Κατάλογος (ραψ.Β). Π.χ. λοίπουν από τον κατάλογο οι κυριότεροι οικισμοί της επικράτειας της Πύλου, γνωστοί από τις πινακίδες. Η περιγραφή της θέσης της Πύλου ταιριάζει καλύτερα με την πόλη των κλασικών χρόνων που βρισκόταν κοντά στη θάλασσα, παρά με το μυκηναϊκό ανάκτορο στον Ανω Εγκλιανό.

Βασική πηγή μου πέραν των ιστοσελίδων που παρατέθηκαν είναι το βιβλίο του αρχαιολόγου Αλέξανδρου Μαζαράκη-Αινιάν (Ομηρος και Αρχαιολογία, εκδ. Καρδαμίτσας) και λιγότερο το έργο "Οι Πολιτισμοί του Αιγαίου" (Treuil και συνεργάτες, εκδ. Καρδαμίτσας) καθώς και η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ(τ.5, Εκδοτική Αθηνών).

Οποιεσδήποτε πρόσθετες αναφορές σχετικές με αναχρονισμούς και υποψίες μεταγενέστερων προσθηκών στα ομηρικά έπη είναι ευπρόσδεκτες.
Καλοδεχούμενα και οποιαδήποτε σχόλια. 8) :smt006
Τελευταία επεξεργασία απο Jimmy81 την Αύγουστος 18th, 2010, 12:29 am, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Jimmy81
Fast poster
 
Δημοσ.: 4366
Εγγραφη: Οκτώβριος 1st, 2006, 4:33 am
Τοποθεσια: Ουκρανικές στέπες
Το μέλος Jimmy81, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gourounakis » Αύγουστος 18th, 2010, 12:28 am

θυμάμαι και έναν άλλο αναχρονισμο,που στην κηδεία ενός Τρώα,βγαίνει ο πατέρας του,ο οποίος έχει σκοτωθει.
Του Σαρπηδόνα;
Άβαταρ μέλους
gourounakis
Fast poster
 
Δημοσ.: 2245
Εγγραφη: Ιούλιος 8th, 2010, 3:21 pm
Το μέλος gourounakis, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό Anax » Αύγουστος 18th, 2010, 4:14 am

Jimmy81 έγραψε:
gouerino έγραψε:Τα λογια ειναι περιτα.....Ολοι αυτοι που λενε οτι ο ομηρος πεφτει σε αναχρονισμους,απλα δεν τον εχουν διαβασει....


gouerino έγραψε:Για τους δηθεν αναχρονισμους στον ομηρο-σιδηρος,καυση νεκρων ,κ.τ.λ,εχω απαντησει στο αλλο θεμα ,με πολλα στοιχεια...


Ας το εξετάσουμε....

Μια κύρια μορφή αναχρονισμών είναι η συχνή αναφορά σιδηρου στα ομηρικά έπη. Παρατίθενται μερικά αποσπάσματα...

Ο ΣΙΔΗΡΟΣ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ

Ο Τρωαδίτης Πάνδαρος ετοιμάζεται να χτυπήσει τον Μενέλαο με το τόξο του χρησιμοποιώντας βέλος με σιδερένια ακροαιχμή..
ἕλκε δ' ὁμοῦ γλυφίδας τε λαβὼν καὶ νεῦρα βόεια•νευρὴν μὲν μαζῷ πέλασεν, τόξῳ δὲ σίδηρον αὐτὰρ ἐπεὶ δὴ κυκλοτερὲς μέγα τόξον ἔτεινε,
λίγξε βιός, νευρὴ δὲ μέγ' ἴαχεν, ἆλτο δ' ὀϊστὸς
ὀξυβελὴς καθ' ὅμιλον ἐπιπτέσθαι μενεαίνων..
αὐτὰρ ἐπεὶ δὴ κυκλοτερὲς μέγα τόξον ἔτεινε,
(Ραψ.Δ,122-126)

Ο ποιητής παρομοιάζει την πτώση του Σιμοείσιου με εκείνη ενός ψιλόλιγνου δέντρου καθώς πέφτει από το σκληρό χτύπημα ενός αστραφτερού σιδερένιου πέλεκυ που του καταφέρει ένας μάστορας κατασκευαστής αρμάτων
τὴν μέν θ' ἁρματοπηγὸς ἀνὴρ αἴθωνι σιδήρῳ
ἐξέταμ', ὄφρα ἴτυν κάμψῃ περικαλλέϊ δίφρῳ•
(Ραψ.Δ,485-486)

Αναφορά σε σιδερένιο άξονα άρματος, μια τεχνική μάλλον απίθανη για τη μυκηναϊκή εποχή αφού προϋποθέτει προηγμένη μεταλλουργία σιδήρου που δεν γνωρίζουμε να είχαν οι Μυκηναίοι.
Ἥβη δ' ἀμφ' ὀχέεσσι θοῶς βάλε καμπύλα κύκλα
χάλκεα ὀκτάκνημα σιδηρέῳ ἄξονι ἀμφίς.
(Ραψ.Ε,722-723)

Ο Νεστορας θυμάται τον Αρηιθόο να χρησιμοποιούσε σιδερένιο ρόπαλο σε παλαιότερες μάχες διασπώντας τις φάλαγγες.
δίου Ἀρηϊθόου, τὸν ἐπίκλησιν κορυνήτην
ἄνδρες κίκλησκον καλλίζωνοί τε γυναῖκες
οὕνεκ' ἄρ' οὐ τόξοισι μαχέσκετο δουρί τε μακρῷ,
ἀλλὰ σιδηρείῃ κορύνῃ ῥήγνυσκε φάλαγγας.
(Ραψ.Η,138-141)

Σε μάχη μετά το θάνατο του Πατρόκλου αναφέρεται ο έντος κρότος των σιδερένιων όπλων που έφτανε μεχρι τον χάλκινο ουρανό.
Ὣς ἄρα τις εἴπεσκε, μένος δ' ὄρσασκεν ἑκάστου.
ὣς οἳ μὲν μάρναντο, σιδήρειος δ' ὀρυμαγδὸς
χάλκεον οὐρανὸν ἷκε δι' αἰθέρος ἀτρυγέτοιο•
(Ραψ.Ρ,423-425)

Ο Αντίλοχος κοιτάζει τον Αχιλλέα με δέος και του κρατά τα χέρια γιατί φοβάται μήπως κόψει το λαιμό του με σιδερένιο μαχαίρι λόγω της οδύνης του για το χαμό του Πατρόκλου.
Ἀντίλοχος δ' ἑτέρωθεν ὀδύρετο δάκρυα λείβων
χεῖρας ἔχων Ἀχιλῆος• ὃ δ' ἔστενε κυδάλιμον κῆρ•
δείδιε γὰρ μὴ λαιμὸν ἀπαμήσειε σιδήρῳ.
(Ραψ.Σ,32-34)

Σχετικά με την προετοιμασία της κηδείας του Πατρόκλου αναφέρονται προσφορές ζώων που θυσιάζονταν με σιδερένιο μαχαίρι
πολλοὶ μὲν βόες ἀργοὶ ὀρέχθεον ἀμφὶ σιδήρῳ σφαζόμενοι, πολλοὶ δ' ὄϊες καὶ μηκάδες αἶγες•(Ραψ.Ψ,30-31)

Ο ΣΙΔΗΡΟΣ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ

Κατά τον λόγο της μεταμορφωμένης Αθηνάς προς τον Τηλέμαχο γίνεται αναφορά στο σίδερο.
νῦν δ' ὧδε ξὺν νηῒ κατήλυθον ἠδ' ἑτάροισι,
πλέων ἐπὶ οἴνοπα πόντον ἐπ' ἀλλοθρόους ἀνθρώπους,
ἐς Τεμέσην μετὰ χαλκόν, ἄγω δ' αἴθωνα σίδηρον.
(Ραψ.Α, 183-184)

οὔ τοι ἔτι δηρόν γε φίλης ἀπὸ πατρίδος αἴης
ἔσσεται, οὐδ' εἴ πέρ τε σιδήρεα δέσματ' ἔχῃσι•
(Ραψ.Α, 203-204)

Στο σημείο της τύφλωσης του Πολύφημου, ο Ομηρος κάνει άλλη μια φορά αναφορά στο σίδηρο, λες και γνωρίζει τη διαδικασία βαφής του χάλυβα.
ὡς δ' ὅτ' ἀνὴρ χαλκεὺς πέλεκυν μέγαν ἠὲ σκέπαρνον
εἰν ὕδατι ψυχρῷ βάπτῃ μεγάλα ἰάχοντα
φαρμάσσων• τὸ γὰρ αὖτε σιδήρου γε κράτος ἐστίν•
(Ραψ.Ι, 391-393)

Στη φάση που η Πηνελόπη προβάλλει στους μνηστήρες το αγώνισμα του τόξου αναφέρεται ξανά ο σίδηρος πολλές φορές, κυρίως για τους σιδερένιους πέλεκεις απ’όπου πρέπει να περάσουν το βέλος οι μνηστήρες αλλά και για τον πλούτο του παλατιού του Οδυσσέα.
Τῇ δ' ἄρ' ἐπὶ φρεσὶ θῆκε θεὰ γλαυκῶπις Ἀθήνη,
κούρῃ Ἰκαρίοιο, περίφρονι Πηνελοπείῃ,
τόξον μνηστήρεσσι θέμεν πολιόν τε σίδηρον
ἐν μεγάροισ' Ὀδυσῆος, ἀέθλια καὶ φόνου ἀρχήν.
(Ραψ.Φ, 1-3)

ἔνθα δέ οἱ κειμήλια κεῖτο ἄνακτος,
χαλκός τε χρυσός τε πολύκμητός τε σίδηρος.
(Ραψ.Φ,9-10)

ὣς φάτο, τῷ δ' ἄρα θυμὸς ἐνὶ στήθεσσιν ἐώλπει
νευρὴν ἐντανύειν διοϊστεύσειν τε σιδήρου.
(Ραψ.Φ, 96-97)

καὶ δέ κεν αὐτὸς ἐγὼ τοῦ τόξου πειρησαίμην•
εἰ δέ κεν ἐντανύσω διοϊστεύσω τε σιδήρου,
(Ραψ.Φ 113-114)

Αυτές είναι μερικές αναφορές σιδερένιων όπλων στις οποίες αν συνυπολογισθούν και ποικίλες ακόμα περιγραφές σιδερένιων αντικειμένων και από τα δύο έπη, καθιστουν αναπόφευκτο το συμπερασμα ότι τα έπη συντέθηκαν σε εποχή που ο σίδηρος ήταν εδραιωμένος στη μεταλλουργία, δηλαδή οπωσδήποτε μετά τη μυκηναϊκή εποχή, από την πρωτογεωμετρική εποχή (1050-900 π.Χ.) και μετά. Περισσότερα για τα σιδερένια αντικείμενα στον Ομηρο εδω: http://www.e-istoria.com/om18.html

Από την άλλη, τα όπλα των Μυκηναίων δεν ήταν σιδερένια αλλά χάλκινα (καθώς και από οψιανό και πυριτολιθο) :
http://www2.fhw.gr/chronos/02/mainland/ ... ndex2.html

ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΕΣ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ

1) Σύμφωνα με τον Όμηρο στις οικοδομικές εργασίες λάμβαναν μέρος και οι ήρωες. Επί παραδείγματι ο Οδυσσέας έχτισε με τα ίδια του τα χέρια το θάλαμό του και ο Πάρης συμμετείχε στην κατασκευή του δικού του. Κάτι τέτοιο συμβαδίζει με τις ευτελείς αρχοντικές κατοικίες των πρώιμων ιστορικών χρόνων με εξαίρεση ίσως την περίπτωση του Λευκαντιού. Ο ομηρικός όρος «τέκτων» χαρακτηρίζει τον οικοδόμο, τον ξυλουργό και το ναυπηγό, δεν υπάρχει δηλαδή εξειδικευμένη ορολογία για τους τεχνίτες. Τουναντίον, στη μυκηναϊκή εποχή υπήρχαν εξειδικευμένοι τεχνίτες αφού στη Γραμμική Β γραφή ο οικοδόμος ονομάζεται «to-ko-do-mo», ο ξυλουργός «te-ko-to» και ο ναυπηγός «na-u-do-mo». Μας είναι πράγματι δύσκολο να φανταστούμε το μυκηναϊκό άνακτα, που έστεκε κεφαλή μιας πολύπλοκης ιεραρχίας αξιωματούχων, να συμμετέχει στην κατασκευή του μεγάρου του...

2) Το μοναδικό δάπεδο για το οποίο μας πληροφορεί ο Όμηρος είναι αυτό του μεγάρου του Οδυσσέα (Οδ. 21, 120 και 22, 455). Ήταν από πατημένο χώμα, όπως αυτό των κατοικιών των αρχόντων της πρωτογεωμετρικής ή γεωμετρικής περιόδου. Αντίθετα το δάπεδο των μυκηναϊκών μεγάρων ήταν επιστρωμένο με γύψο που έφερε χρωματισμένη διακόσμηση.

3) Τα τριπλά σκουλαρίκια που αναφέρονται δύο φορές στον Όμηρο (Ιλ. 14,182-183 και Οδ. 18, 296-297: «έρματα τρίγληνα») θυμίζουν ευρήματα από τους πρωτογεωμετρικούς τάφους του Λευκαντιού.

4) Για το «Γοργόνειο» που κοσμεί την ασπίδα του Αγαμέμνονα (Ιλ.11,36) δεν υπάρχουν παράλληλα που να χρονολογούνται πριν από τον 7ο αιώνα π.Χ.

5) Η πρώτη συστηματοποίηση του Δωδεκαθέου απαντά στα ομηρικά έπη. Αντίθετα από τις πινακίδες της Γραμμικής Β απουσιάζει η Αφροδίτη.


[size=150]Ωστόσο O Simon E. στο Die Geburt der Aphrodite 1957 είδε την Αφροδίτη σε κάτι χρυσά ελάσματα των Μυκηναικών λακοειδών τάφων. Απλά για τον αντίλογο :evil: [/size]


6) Το τέθριππο άρμα αναφέρεται 3 φορές στα έπη (Ιλ. 8.185 , 11.699 και Οδ. 13.81). Παρόμοια άρματα απαντούν μόνο κατά τους πρώιμους ιστορικούς χρόνους όπως πιστοποιούν η ταφή στη θέση Τούμπα στο Λευκαντί και οι παραστάσεις σε αγγεία (8ος αιώνας π.Χ.) καθώς και πώματα πυξίδων της υστερογεωμετρικής περιόδου.

7) Ο Όμηρος αναφέρει ορισμένα από τα βασικά γνωρίσματα μιας πόλεως-κράτους, όπως την αγορά, τα δημόσια οικοδομήματα ή τον αστικό ναό αφιερωμένο στην πολιούχο θεότητα. To πρότυπο της πόλεως όπως αυτό που παρατίθεται στο έπος ανάγεται στο Β μισό του 8ου αιώνα π.Χ. την εποχή δηλαδή όπου έζησε ο Ομηρος.

8 ) Ο Όμηρος παρουσιάζει τους Φοίνικες εξοικειωμένους με τη θάλασσα και το εμπόριο πολύτιμων μικροαντικειμένων (Οδ. 15.415-484). Η εικόνα αυτή ταιριάζει περισσότερο με την δραστηριότητα των Φοινίκων όπως την γνωρίζουμε στα γεωμετρικά και αρχαϊκά χρόνια.

ό,τι διακρίνεται σαφώς αρχαιολογικά ως Φοινικικό και αποδίδεται με βεβαιότητα σε αυτούς χρονολογείται το νωρίτερο απο τα τέλη του 11ου αι. Τίποτα σε όλη τη λεκάνη της μεσογείου δεν μπορεί να αποδοθεί σε αυτούς πριν τον 11ο αι, παρά την ύπαρξη τόσων πηγών που τους αναφέρουν ως προϊστορικό φύλο. Σχετική Βιβλιογραφία, James Muhly 1999. Οι πιό πρώιμες ενδείξεις της παρουσίας τους είναι στη Κρήτη στα τέλη του 11ου αι. (Shaw 1989). Η τοποθεσία των Φοινίκων στο Αιγαίο δεν μπορεί να τοποθετηθεί παρά μετά τον 11 ο αι. πράγμα που συνάδει με τα αρχαιολογικά τεκμήρια (Edwards 1979) Τέλος αμφιβολίες για την ιστορική παρουσία των Φοινίκων πριν τον 11ο αι. εξέφρασε και ο Ντούμας (Doumas 1988). Αξιοσημείωτο είναι ότι υπάρχει απόλυτη ομοφωνία για το θέμα αυτό στην αρχαιολογική βιβλιογραφία

9) Στην Ιλιάδα η Εκαμήδη με μια χάλκινη ξύστρα τρίβει γιδίσιο τυρί μέσα στο ποτήρι του Νέστορα το οποίο περιέχει κρασί (Ιλ. 11, 628-643). Χάλκινοι τρύφτες τυριού αναγνωρίστηκαν τελευταία σε τάφους του 9ου αιώνα π.Χ. στο Λευκαντί και στη Σκάλα Ωρωπού καθώς και σε πολλούς πριγκηπικούς τάφους ιθαγενών του πρώιμου 7ου αιώνα π.Χ. στη Δυτική ακτή της Ιταλίας από το Salerno έως την Τοσκάνη.

10) Ο χειροβοσκός Εύμαιος καθοδηγεί την Ευρύκλεια να κλείσει και να ασφαλίσει καλά την πόρτα του μεγάρου και σε περίπτωση που ακουστούν βογκητά ή πάλη ανδρών να μην κινηθεί καμία από τις γυναίκες παρά να συνεχίσουν τις δουλειές τους (Οδ. 21, 381-385). Εφόσον όμως ο Οδυσσέας στέκεται στην κεντρική θύρα, την οποία αργότερα θα διασχίσει ο Φιλοίτιος χωρίς να χρειαστεί να την απασφαλίσει, θα πρέπει να υποθέσουμε ότι η Ευρύκλεια καλείται να κλείσει κάποια άλλη που όμως δεν πρέπει να βρίσκεται στο πίσω μέρος του μεγάρου διότι τότε θα κινδύνευε διασχίζοντας τον χώρο που βρίσκονταν συγκεντρωμένοι οι μνηστήρες. Η δεύτερη πόρτα λοιπόν πρέπει να αναζητηθεί σε έναν από τους πλαϊνούς τοίχους και μάλιστα κοντά στην κεντρική είσοδο. Τέτοιες πλαϊνές πόρτες υπάρχουν στα κεντρικά δωμάτια κατοικιών αρχόντων των πρωτογεωμετρικών και γεωμετρικών χρόνων (π.χ. Λευκαντί, Νιχώρια, Άντισσα). Τουναντίον τα μυκηναϊκά μέγαρα έχουν πλαϊνές εισόδους στον προθάλαμο, όχι όμως στο κυρίως δωμάτιο.


11) Στις αυλές του Πριάμου (Ιλ. 24, 163) και του Οδυσσέα (Οδ. 17, 297) υπάρχουν σωροί με κοπριά, προφανώς από την παραμονή των ζώων εκεί. Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε κάτι τέτοιο στις αυλές των μυκηναϊκών ανακτόρων, πολύ ευκολότερα όμως στις ταπεινές αυλές των σπιτιών της γεωμετρικής περιόδου.

12) Η σημαντική θέση που κατέχει η Βοιωτία στην αρχή του Καταλόγου των πλοίων σε συνδυασμό με την παρατήρηση του Θουκυδίδη ότι οι Βοιωτοί εγκαταστάθηκαν εκεί μετά τον Τρωικό πόλεμο (Ι,12.3), η διαίρεση των Ροδίων σε τρεις φυλές (Ιλ, 2 653-655, 668, 679) αλλά και τα τοπωνύμια της Εύβοιας που αντιστοιχούν ακριβώς με τις σημαντικές θέσεις των γεωμετρικών χρόνων (Ιλ. 2, 536-539) ενώ απουσιάζει η Αμάρυνθος που αναφερεται στις πινακίδες της Γραμμικής Β των Θηβών, αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία για τη μεταμυκηναϊκή μορφή της Β ραψωδίας της Ιλιάδας.

13) Η αναφορά στο Μαντείο των Δελφών (Οδ. 8, 79-81) όπου ο Αγαμέμνονας είχε ζητήσει τη συμβουλή του Απόλλωνα πριν την εκστρατεία, είναι ασφαλώς στοιχείο μεταμυκηναϊκό. Το ιερό και το μαντείο αναπτύχθηκαν από τον 8ο αι. π.Χ., περίοδο κατά την οποία επικράτησε οριστικά η λατρεία του Απόλλωνα. Προς το τέλος του 7ου αι. π.Χ. οικοδομήθηκαν οι πρώτοι λίθινοι ναοί, αφιερωμένοι ο ένας στον Απόλλωνα και ο άλλος στην Αθηνά.
http://www.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2507


[size=150]Υπάρχουν ιερά διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα, όπου έχει τεκμηριωθεί η συνέχεια στη λατρεία από τα προιστορικά χρόνια στα Γεωμετρικά - Αρχαικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Αμυκλαίο, για το οποίο έχω ήδη αναπτύξει τις βασικές θέσεις σε άλλο Thread. Άλλα ιερά που εμπίπτουν σε αυτή τη περίπτωση είναι το Ηραιο της Σάμου, το ιερό στη θέση Αγία Ειρήνη στη Κέα, του Απόλλωνα στους Δελφούς, της Δήμητρας στην Ελευσίνα και άλλα ίσως. Στους Δελφούς μπορεί η εικόνα να μην είναι τόσο ξεκάθαρη, ωστόσο το ιερό βρίσκεται σε θέση όπου βρέθηκαν πολλά Μυκηναικά τελετουργικά ειδώλια καθώς και λίθινα Μινωικά τελετουργικά ρυτά. Αν παρατηρήσεις καλύτερα τη σελίδα που παραπέμπεις λέει '' Παρουσιάζονται τα πρώιμα χρόνια πριν από τη λατρεία του Απόλλωνα και η μετάβαση στη νέα εποχή και τη νέα λατρεία. Εκτίθενται μυκηναϊκά ειδώλια και λίθινα μινωικά ρυτά, σε αντιπαράθεση με τα πρώτα αφιερώματα προς τη νέα θεότητα, τους χάλκινους τρίποδες. (Άρα υπήρχε και προιστορικό ιερό) [/size]


14) Ταφικά έθιμα όπως του Πατρόκλου, δηλαδή καύση πάνω σε μεγάλη πυρά, θυσία αλόγων, σκύλων και αιχμαλώτων, κατόπιν τοποθέτηση της τεφροδόχου κάλπης κάτω από ένα τύμβο μαρτυρούνται όχι στη Μυκηναϊκή εποχή αλλά γύρω στις αρχές του 10ου αιώνα π.Χ. στο Λευκαντί.

Εγώ Θα συμπλήρωνα ότι η ταφή στο Λευκαντί Θυμίζει Κυπριακά παράλληλα ταφών ηγεμόνων στη Σαλαμίνα. Να θυμίσουμε εδώ ότι η Κύπρος είχε ήδη αποικιστεί από Μυκηναίους

15) Περαιτέρω ανωμαλίες υπάρχουν και στο εδάφιο που είναι γνωστό ως Νηων Κατάλογος (ραψ.Β). Π.χ. λοίπουν από τον κατάλογο οι κυριότεροι οικισμοί της επικράτειας της Πύλου, γνωστοί από τις πινακίδες. Η περιγραφή της θέσης της Πύλου ταιριάζει καλύτερα με την πόλη των κλασικών χρόνων που βρισκόταν κοντά στη θάλασσα, παρά με το μυκηναϊκό ανάκτορο στον Ανω Εγκλιανό.

Βασική πηγή μου πέραν των ιστοσελίδων που παρατέθηκαν είναι το βιβλίο του αρχαιολόγου Αλέξανδρου Μαζαράκη-Αινιάν (Ομηρος και Αρχαιολογία, εκδ. Καρδαμίτσας) και λιγότερο το έργο "Οι Πολιτισμοί του Αιγαίου" (Treuil και συνεργάτες, εκδ. Καρδαμίτσας) καθώς και η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ(τ.5, Εκδοτική Αθηνών).

Οποιεσδήποτε πρόσθετες αναφορές σχετικές με αναχρονισμούς και υποψίες μεταγενέστερων προσθηκών στα ομηρικά έπη είναι ευπρόσδεκτες.
Καλοδεχούμενα και οποιαδήποτε σχόλια. 8) :smt006


Ωραίο Θέμα μπράβο! Είσαι Φιλολογός?
Άβαταρ μέλους
Anax
Fast poster
 
Δημοσ.: 1712
Εγγραφη: Αύγουστος 11th, 2010, 3:50 pm
Το μέλος Anax, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό clipper66 » Αύγουστος 18th, 2010, 4:30 am

η γουερίνια φαφαρολογία..
δεν ανατρέπεται ούτε από φιλολόγους
ούτε από αρχαιολόγους
είναι "θεόπνευστη",εξ' αποκαλύψεως και γι' αυτό δεν χρήζει αποδείξεως, συμπαγής και καταιγιστική...
Δεν έχει τι να καταλάβεις κι έχω ξεχάσει να μιλάω πολύ....για να σου εξηγήσω
Άβαταρ μέλους
clipper66
Fast poster
 
Δημοσ.: 1946
Εγγραφη: Μάρτιος 22nd, 2010, 10:05 am
Το μέλος clipper66, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό Anax » Αύγουστος 18th, 2010, 4:39 am

Sorry στα ιερά που ανέφερα παραπάνω να προσθέσω και του Απόλλωνα στη Δήλο καθώς και του Ερεχθείου φυσικά
Άβαταρ μέλους
Anax
Fast poster
 
Δημοσ.: 1712
Εγγραφη: Αύγουστος 11th, 2010, 3:50 pm
Το μέλος Anax, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό practor » Αύγουστος 18th, 2010, 9:44 am

"Αυτές είναι μερικές αναφορές σιδερένιων όπλων στις οποίες αν συνυπολογισθούν και ποικίλες ακόμα περιγραφές σιδερένιων αντικειμένων και από τα δύο έπη, καθιστουν αναπόφευκτο το συμπερασμα ότι τα έπη συντέθηκαν σε εποχή που ο σίδηρος ήταν εδραιωμένος στη μεταλλουργία, δηλαδή οπωσδήποτε μετά τη μυκηναϊκή εποχή, από την πρωτογεωμετρική εποχή (1050-900 π.Χ.) και μετά."

Καιρό είχα να ακούσω τόσο βλακώδες συμπέρασμα.
1) Ο σίδηρος ήταν γνωστός και στην εποχή του χαλκού, απλά ήταν σπάνια η χρήση του. Ωστόσο, άρχοντες όπως οι ομηρικοί βασιλιάδες μπορεί να είχαν κάποιο σιδερένιο όπλο.
2) Πιθανότατα πρόκειται για μια αλλαγή λέξης που έγινε μεταγενέστερα σε ένα κύριο σώμα έπους που διαδιδόταν προφορικά από την εποχή του χαλκού. Είναι δυνατόν από μια λέξη να συμπεραίνεις ότι ολόκληρα τα έπη συντέθηκαν (sic) μετά την μυκηναϊκή εποχή?
Μιλώντας κανείς για "αναχρονισμό" σε έπη δείχνει ότι δεν έχει καταλάβει τί σημαίνει έπος.

Και ένα κουίζ για δυνατούς ιστοριοδίφες:
Από ποιά εποχή είναι αυτός ο στίχος:
"Σίδερο βάλτε στην καρδιά και χάλκωμα στα στήθια"

α) Από το μεταίχμιο μεταξύ εποχής χαλκού και σιδήρου
β) Του χαλκού με προσθήκη στην εποχή του σιδήρου
γ) Του σιδήρου με αναχρονισμό στην εποχή του χαλκού.
δ) Καμμία από τις παραπάνω.
practor
Maniac poster
 
Δημοσ.: 13063
Εγγραφη: Μάρτιος 1st, 2006, 11:50 am
Το μέλος practor, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gouerino » Αύγουστος 18th, 2010, 10:14 am

Αυτές είναι μερικές αναφορές σιδερένιων όπλων στις οποίες αν συνυπολογισθούν και ποικίλες ακόμα περιγραφές σιδερένιων αντικειμένων και από τα δύο έπη, καθιστουν αναπόφευκτο το συμπερασμα ότι τα έπη συντέθηκαν σε εποχή που ο σίδηρος ήταν εδραιωμένος στη μεταλλουργία, δηλαδή οπωσδήποτε μετά τη μυκηναϊκή εποχή, από την πρωτογεωμετρική εποχή (1050-900 π.Χ.) και μετά.


Aπο το δευτερο συνεδρειο προιστορικης αρχαιολογιας 4-7 δεκεμβριου 2008,γραφει ο βαρουφακης γεωργιος





Η παρούσα εργασία αναφέρεται στην έρευνα του συγγραφέα γύρω από σιδερένια δαχτυλίδια-σφραγίδες (16ος- 14ο αι. π.Χ.), που εκτίθενται στα μουσείο του Ηρακλείου-Κρήτης και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών και ενισχύουν την άποψη, ότι πράγματι ο σίδηρος ήταν ένα πολύτιμο μέταλλο κατά τη Μινωική και Μυκηναϊκή εποχή. Ο Όμηρος μάλιστα αναφέρει περιπτώσεις, κατά τις οποίες ευγενείς Τρωαδίτες, που είχαν συλληφθεί από ηγέτες των Αχαιών, όπως ήταν ο Μενέλαος, ο Αγαμέμνων και άλλοι, ζητούν να μην εκτελεστούν και σε αντάλλαγμα να προσφέρουν οι δικοί του ως λύτρα «…χρυσό, χαλκό και αστραφτερό σίδηρο…». Σε άλλες πάλιν περιπτώσεις, ο Όμηρος αναφέρει την προσφορά σιδερένιων επάθλων σε αθλητικούς αγώνες. Μια τέτοια περίπτωση ήταν οι επικήδειοι αγώνες, που οργάνωσε ο Αχιλλέας στη μνήμη του αγαπημένου του φίλου, του Πατρόκλου και προσέφερε «…λέβητες, τρίποδες και ένα τεμάχιο σιδήρου τόσο μεγάλου, που θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες του σε σίδηρο για τα επόμενα πέντε χρόνια…».

Αφηστε λοιπον στην ακρη τι γραφει ο καθενας μας και οποιος μπορει,ας παει στα εν λογο μουσεια ,να δει τα ευρηματα με τα ματακια του.....
Κώδικας: Επιλογή όλων
leporello εγραψε
 Ακόμη και την αναφορά στον κατάλογο των πλοίων τής Ιλιάδας που λέει ότι δήθεν έστειλαν 80 πλοία, οι ίδιοι την πλαστογράφησαν.
gouerino
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17847
Εγγραφη: Ιούνιος 4th, 2010, 10:33 pm
Το μέλος gouerino, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gouerino » Αύγουστος 18th, 2010, 10:17 am

Για το ποιος ειναι ο βαρουφακης εδω http://aiolosbookstore.com/index.php?di ... ory_id=187
Κώδικας: Επιλογή όλων
leporello εγραψε
 Ακόμη και την αναφορά στον κατάλογο των πλοίων τής Ιλιάδας που λέει ότι δήθεν έστειλαν 80 πλοία, οι ίδιοι την πλαστογράφησαν.
gouerino
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17847
Εγγραφη: Ιούνιος 4th, 2010, 10:33 pm
Το μέλος gouerino, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gouerino » Αύγουστος 18th, 2010, 10:51 am

2) Το μοναδικό δάπεδο για το οποίο μας πληροφορεί ο Όμηρος είναι αυτό του μεγάρου του Οδυσσέα (Οδ. 21, 120 και 22, 455). Ήταν από πατημένο χώμα, όπως αυτό των κατοικιών των αρχόντων της πρωτογεωμετρικής ή γεωμετρικής περιόδου. Αντίθετα το δάπεδο των μυκηναϊκών μεγάρων ήταν επιστρωμένο με γύψο που έφερε χρωματισμένη διακόσμηση.


Ας δουμε τι γραφουν τα χωρια αυτα.

Οδυσσεια φ 120
πρῶτον μὲν πελέκεας στῆσεν, διὰ τάφρον ὀρύξας
πᾶσι μίαν μακρήν, καὶ ἐπὶ στάθμην ἴθυνεν,
ἀμφὶ δὲ γαῖαν ἔναξε:

Δηλαδη,ανοιξε ταφρο στο εδαφος για να στησει τους πελεκεις,για αυτο βγηκε χωμα.....

Οδυσσεια χ 455
λίστροισιν δάπεδον πύκα ποιητοῖο δόμοιο
ξῦον: ταὶ δ᾿ ἐφόρεον δμῳαί, τίθεσαν δὲ θύραζε.
αὐτὰρ ἐπειδὴ πᾶν μέγαρον διεκοσμήσαντο

με ξύστρες έτριβαν το πάτωμα στο στέριο αρχονταρίκι.
κι οι δούλες μάζευαν τα ξύσματα και τα πετούσαν όξω

Ειναι δυνατον ενα δαπεδο απο χωμα,να το τριβουν με ξυστρες?
Κώδικας: Επιλογή όλων
leporello εγραψε
 Ακόμη και την αναφορά στον κατάλογο των πλοίων τής Ιλιάδας που λέει ότι δήθεν έστειλαν 80 πλοία, οι ίδιοι την πλαστογράφησαν.
gouerino
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17847
Εγγραφη: Ιούνιος 4th, 2010, 10:33 pm
Το μέλος gouerino, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gouerino » Αύγουστος 18th, 2010, 11:56 am

Από ποιά εποχή είναι αυτός ο στίχος:
"Σίδερο βάλτε στην καρδιά και χάλκωμα στα στήθια"


Τα παλικάρια φώναξε στις τέσσερις ο Σπύρος.
- Ακούστε, Χειμαρριώτες μου λίγοι αντρειωμένοι:
Σίδερο βάλτε στην καρδιά και χάλκωμα στα στήθη,
ο πόλεμος ετράβηξε με τα σκυλιά τους Τούρκους,
κι αν το βροντήξουμε γερά, θα πάρουμε το Κάστρο


Bορειοηπειρωτικο δημοτικο τραγουδι.
Ξερω και ενα αλλο
«Εχω μια αδελφή, κουκλίτσα αληθινή τη λένε Βόρεια Ηπειρο, την αγαπώ πολύ
Κώδικας: Επιλογή όλων
leporello εγραψε
 Ακόμη και την αναφορά στον κατάλογο των πλοίων τής Ιλιάδας που λέει ότι δήθεν έστειλαν 80 πλοία, οι ίδιοι την πλαστογράφησαν.
gouerino
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17847
Εγγραφη: Ιούνιος 4th, 2010, 10:33 pm
Το μέλος gouerino, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gouerino » Αύγουστος 18th, 2010, 12:09 pm

Για τη καυση νεκρων ,βαζω ξανα τις δημοσιευσεις μου,για να υπαρχουν και σε αυτο το θεμα,για οποιον θελει να ενημερωθει πραγματικα...

http://www.ims.forth.gr/joint_projects/ ... lcolithic3



ΠΡΩΙΜΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Ταφικές Πρακτικές
Η επόμενη περίοδος (Πρώιμη Γεωμετρική, 11ος - 10ος αι. π.Χ.) χαρακτηρίζεται από μια ευρεία διάδοση των ταφικών πρακτικών σε ολόκληρο το Αιγαίο (Lemos 2002:184). Αυτή την περίοδο αναπτύσσονται κυρίως δύο πρακτικές ενταφιασμού.

1. Η μονή ταφή (εξαίρεση: Μεσσηνία, Κρήτη) γίνεται η κύρια πρακτική ταφής σε αντίθεση με τη συνήθεια των πολλαπλών ταφών της προηγούμενης περιόδου. Η αιτία υιοθέτησης νέων τύπων τάφων ανάγεται στο κόστος κατασκευής τους γεγονός που επιβεβαιώνεται από την τεχνοτροπία της κατασκευής (βλ. και τις διπλές ταφές, Lemos 2002:189). Η καινοτομία αυτή θα μπορούσε να προέρχεται από την περιφέρεια του Μυκηναϊκού κόσμου.

2. Η καύση των νεκρών, η οποία χρησιμοποιήθηκε μόνο για ενήλικες, σύμφωνα με τις ενδείξεις από τον Ελλαδικό χώρο, αποτελεί νέα πρακτική ταφής (Lemos 2002). Είναι κληροδότημα μάλλον των Μυκηναίων οι οποίοι το είχαν υιοθετήσει από τους Χετταίους, γεγονός που εξηγεί και τον τρόπο διάδοσης από την Μ. Ασία στην Ελλάδα. Πιθανόν είναι η εποχή κατά την οποία αφομοιώνονται εθιμοτυπικά με συμβολική σημασία (Lemos 2002, 186ff).

Eιτε γιατι το πηραν απο τους χετταιους,ειτε γιατι το γνωριζαν μιας και η καυση ηταν μια παναρχαια ελληνικη ταφικη πρακτικη,το μονο σιγουρο ειναι,οτι οι αχαιοι δεν θελαν να θαψουν τους νεκρους τους σε εχθρικο εδαφος(τροια),φοβουμενοι την μετεπειτα συληση των νεκρων....φυσικα καποιοι ισως νομιζαν ,οτι οι αχαιοι στο πολεμο της τροιας,θα εφτιαχναν ενα θολωτο ταφο σε καθε νεκρο.....Και φυσικα ,μετα τη τροια ξαναεπανηλθε η καυση στον ελληνικο κοσμο,γιατι απλουστατα νο μανει νο χανει....

Εκτος ομως ,το φοβο μηπως συληθουν οι ταφοι απο τους εχθρους,οι ελληνες ,ειχαν ακομα ενα λογο να καψουν τους νεκρους τους στην τροια.Το ποιος ειναι αυτος,φαινεται ξεκαθαρα στη συμβουλη του σοφου νεστορα...

Ιλιαδα Η 327-335

Ατρείδη, των Παναχαιών σείς άλλοι πολεμάρχοι,
των ανδρειωμένων Αχαιών πολλοί είν' αποθαμένοι,
που με το μαύρο αίμα τους τες όχθες του Σκαμάνδρου
έβαψ' ο Αδης κι οι ψυχές κατέβηκαν στον Αδη
όθεν από τον πόλεμο θα παύσεις ,και άμα φέξει
εδώ θα μεταφέρουμε με αμάξια τους νεκρούς μας,
και θα τους καύσωμε μακρά ολίγο απ' τα πλοία,
και των αγαπημένων του τα κόκαλα θα πάρει
καθείς όταν γυρίσουμε στην ποθητή πατρίδα.

Τα λογια ειναι περιτα.....Ολοι αυτοι που λενε οτι ο ομηρος πεφτει σε αναχρονισμους,απλα δεν τον εχουν διαβασει
Κώδικας: Επιλογή όλων
leporello εγραψε
 Ακόμη και την αναφορά στον κατάλογο των πλοίων τής Ιλιάδας που λέει ότι δήθεν έστειλαν 80 πλοία, οι ίδιοι την πλαστογράφησαν.
gouerino
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17847
Εγγραφη: Ιούνιος 4th, 2010, 10:33 pm
Το μέλος gouerino, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gouerino » Αύγουστος 18th, 2010, 12:41 pm

Παμε τωρα στα σιδερενια οπλα.
1ον δεδομενο...Την εποχη του τρωικου πολεμου,οι χεταιοι ειχαν σιδερενια οπλα.
Απο τη βικιπαιδεια ,μαχη του καντες 1274π.χ

Κανένας από τους δυο δεν παρέταξε στο σύνολο του το στρατό που είχε μαζί του και οι Χετταίοι δεν χρησιμοποίησαν το πλεονέκτημα ότι κατείχαν σιδερένια όπλα έναντι των μπρούντζινων των Αιγυπτίων. "

2ο δεδομενο....οι αχαιοι και οι χετταιοι,ειχαν πολλα παρε δωσε....

3ο δεδομενο...και οι τρωες με τους χετταιους επισης,πολοι μαλιστα λενε,οτι η τροια ηταν στη σφαιρα επιροης των χετταιων...

4ο δεδομενο....Το βασιλειο των χετταιων,καταστρεφεται την εποχη ακριβως του τρωικου πολεμου..Το ποιοι καναν αυτες τις καταστροφες,μας το πληροφορει ο αλλανθαστος
Μα τότε ο φτερουγόποδος τ' απάντησε Αχιλέας
« Τ' Ατρέα ξακουσμένε γιε, αχόρταγ' αρχηγέ μας,
» πώς άλλο να σου δώσουν θες πρεσβιό τα παληκάρια;
» Δεν ξέρω πουθενά πολύ αμοίραγό μας πράμα.
» Δοθήκανε όσα πήραμε πατώντας τόσες χώρες, 125
» κι' είναι ντροπής απ' το λαό ξανά να μαζωχτούνε.
» Μόν άσ' την τώρα εσύ τη νιά στο Φοίβο, και κατόπι
Πριν τη τροια δηλαδη.ειχαν γαμησει πολλυ κοσμο ,ο αγης και η τρελοπαρεα του....

5ο δεδομενο...σχεδον αμεσως μετα τον τρωικο πολεμο,και μεσα σε περιοδο εντονης κρισης,εμφανιζεται μαζικη παραγωγη σιδερενιων οπλων,χωρις να υπαρχει η παραμικρη ενδοιξη,οτι αυτα ηρθαν απο εξω....αρα καπου τα ειδαν και τα χρησιμοποιησαν λιγο πριν,που αλλου,φυσικα στη τροια.....

Αρα καταληγουμε στο οτι η τροια τοτε ,ειχε πολλυ στενες σχεσεις με τους χετταιους.Αρα σιγουρα θα ειχαν και σιδερενια οπλα.Ακομα και οι αχαιοι ,να μην ειχαν τοσα πολλα εξ αρχης,σιγουρα ομως θα ειχαν καποια,το μονο σιγουρο ειναι οτι μετα απο δεκα χρονια,μιας και ο αλλανθαστος μας περιγραφει κυριως το τελος του πολεμου,θα ειχαν αποκτησει πολλα περισοτερα ως λαφυρα.Ασε που οπως μας λεει ο αλλανθαστος ηδη οι αχαιοι πριν το τρωικο πολεμο ειχαν γεμισει με λαφυρα απο αλλες επιδρομες που ειχαν κανει,ακριβως την εποχη που γνωριζουμε οτι καταστραφηκε μεταξυ αλλων και ο πολιτισμος των χετταιων
Κώδικας: Επιλογή όλων
leporello εγραψε
 Ακόμη και την αναφορά στον κατάλογο των πλοίων τής Ιλιάδας που λέει ότι δήθεν έστειλαν 80 πλοία, οι ίδιοι την πλαστογράφησαν.
gouerino
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17847
Εγγραφη: Ιούνιος 4th, 2010, 10:33 pm
Το μέλος gouerino, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό practor » Αύγουστος 18th, 2010, 1:46 pm

gouerino έγραψε:
Από ποιά εποχή είναι αυτός ο στίχος:
"Σίδερο βάλτε στην καρδιά και χάλκωμα στα στήθια"


Τα παλικάρια φώναξε στις τέσσερις ο Σπύρος.
- Ακούστε, Χειμαρριώτες μου λίγοι αντρειωμένοι:
Σίδερο βάλτε στην καρδιά και χάλκωμα στα στήθη,
ο πόλεμος ετράβηξε με τα σκυλιά τους Τούρκους,
κι αν το βροντήξουμε γερά, θα πάρουμε το Κάστρο


Bορειοηπειρωτικο δημοτικο τραγουδι.


Kαι όχι μόνο. Ο ίδιος στίχος υπάρχει και σε άλλα δημοτικά. Αν κάποιος έκανε μια παραλογή που θα έλεγε:

"Χάλκωμα κάντε την καρδιά και μάρμαρο τα στήθη"

σίγουρα θα βρίσκονταν κάποιοι στο πχόρουμ να πουν ότι είναι μυκηναϊκής προέλευσης.

Αν πάλι έλεγε: "κάνετε πέτρα την καρδιά και μάρμαρο τα στήθια" θα μπορούσαμε να λέμε ότι είναι από τη νεολιθική εποχή.

Πάμε και μερικούς ακόμα "αναχρονισμούς" σε λαϊκώς μεταδιδόμενα "έπη":

"Το Χάρο τον αντάμωσαν πεντέξι χασικλήδες"
...
πες μας ρε Χάρε να χαρείς το μαύρο σου σκοτάδι,
βρίσκουν ξανθές μελαχροινές οι βλάμηδες στον Άδη
"

Ο τελευταίος στίχος του άσματος υποδεικνύει ότι αυτό δεν προέρχεται από την προχριστιανική εποχή αλλά μετά την κάθοδο των Σλαύων στα βαλκάνια. Ή αντίστροφα, οι σλαύοι είχαν κατέβει από την προχριστιανική εποχή.
practor
Maniac poster
 
Δημοσ.: 13063
Εγγραφη: Μάρτιος 1st, 2006, 11:50 am
Το μέλος practor, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό gouerino » Αύγουστος 18th, 2010, 1:50 pm

gourounakis έγραψε:θυμάμαι και έναν άλλο αναχρονισμο,που στην κηδεία ενός Τρώα,βγαίνει ο πατέρας του,ο οποίος έχει σκοτωθει.
Του Σαρπηδόνα;

Σωσον κυριε το λαον σου :vp20:... :smt131 :smt131
Κώδικας: Επιλογή όλων
leporello εγραψε
 Ακόμη και την αναφορά στον κατάλογο των πλοίων τής Ιλιάδας που λέει ότι δήθεν έστειλαν 80 πλοία, οι ίδιοι την πλαστογράφησαν.
gouerino
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17847
Εγγραφη: Ιούνιος 4th, 2010, 10:33 pm
Το μέλος gouerino, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αναχρονισμοί και μεταγενέστερες προσθήκες στον Όμηρο

Δημοσίευσηαπό Anax » Αύγουστος 18th, 2010, 2:03 pm

Anax έγραψε:

14) Ταφικά έθιμα όπως του Πατρόκλου, δηλαδή καύση πάνω σε μεγάλη πυρά, θυσία αλόγων, σκύλων και αιχμαλώτων, κατόπιν τοποθέτηση της τεφροδόχου κάλπης κάτω από ένα τύμβο μαρτυρούνται όχι στη Μυκηναϊκή εποχή αλλά γύρω στις αρχές του 10ου αιώνα π.Χ. στο Λευκαντί.

Εγώ Θα συμπλήρωνα ότι η ταφή στο Λευκαντί Θυμίζει Κυπριακά παράλληλα ταφών ηγεμόνων στη Σαλαμίνα. Να θυμίσουμε εδώ ότι η Κύπρος είχε ήδη αποικιστεί από Μυκηναίους


Να συμπληρώσω ότι στο Λευκαντί τον 9ο αι. η επική κηδεία είναι μια συνειδητή προσπάθεια σύνδεσης του ηγεμόνα- Βασιλέα με το ηρωικό παρελθόν. Ένας αποτεφρωμένος άνδρας, συνοδευόμενος από μια ενταφιασμένη γυναίκα, ενταφιάστηκε μαζί με τα άλογά του , στο κέντρο ενός μεγάλου αψιδωτού οικοδομήματος, που ανεγέρθηκε αμέσως μετά την ταφή. Στην ουσία πρόκειται για το βασιλικό μέγαρον, έδρα των συμποσίων και των τελετουργικών γευμάτων που συνδέονταν με το πρόσωπο του Βασιλέως, o οποίος λατρεύονταν ώς ήρωας σύμφωνα με την παλιότερη συνήθεια.
Το ίδιο μοτίβο ακολουθούν οι τάφοι της Σαλαμίνας της Κύπρου που ακολουθούν με τη πρωτοφανή πολυτέλεια των κτερισμάτων, τις μεγαλοπρεπείς νεκρώσιμες τελετές που περιλάμβαναν και θυσία αλόγων και θυμίζουν τις κηδείες ηρώων της Ιλιάδας, ιδιαίτερα την Περίφημη κηδεία του Πατρόκλου. (Polignac 181)

Polignac H γέννηση της αρχαίας ελληνικής πόλης σελ 180κέ

http://www.cypriotarch.gr/htm/arxaiakip ... fikoi.html
Άβαταρ μέλους
Anax
Fast poster
 
Δημοσ.: 1712
Εγγραφη: Αύγουστος 11th, 2010, 3:50 pm
Το μέλος Anax, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Επόμενη

Επιστροφή στην Ιστορία

Μετάβαση στην αρχή της σελίδας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: krateos75, Orion22 και 19 επισκέπτες