Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις. Αναδρομές και διευκρινίσεις.

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: fairfax και 29 επισκέπτες

 

Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Καρυτινός » Δεκέμβριος 16th, 2017, 7:58 pm

Οπως έχει συζητηθεί πολλές φορές στο φόρουμ, η ελληνικη γλώσσα και η άρχουσα πολεμική τάξη στο απώτερο παρελθόν ήταν Ινδοευρωπαϊκή που έφτασε στην περιοχή μας από τις ποντικές στέππες και αφομοίωσε τους γηγενείς μεσανατολίτες γεωργούς από περίπου το 2000πΧ

Οι πρώτοι κάτοικοι υπήρξαν κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες εξ Αφρικής. Κατόπιν έγινε η γεωργική επανάσταση στην Μέση Ανατολή και γεωργοί μετακινήθηκαν από την Ανατολία σε Ελλαδα από τα νησιά και τα Βαλκάνια. Ήταν οι πολιτισμοί της Παλαιάς Ευρώπης, λάτρευαν την μητέρα Θεά, τους ταύρους, είχαν αναπτύξει πόλεις, μεταλλουργία κλπ. Οι μετακινήσεις πληθυσμών και οι αφομοιώσεις δεν γίνονται με την μέθοδο του μπιλιάρδου όπως πίστευαν παλιά, αλλά με τη θεωρία της χιονοστιβάδας ένας πληθυσμός προχωράει και αφομοιώνει τους προηγούμενους.

Παράλληλα στην στέπα οι Ινδοευρωπαίοι (γλωσσικοί πρόγονοι Ευρωπαίων, Περσών, Ινδων) προχώρησαν σταδιακά στην εξημέρωση του αλόγου, και μετά την εισαγωγή του πολεμικού άρματος, ανάπτυξαν το γνωστό πάνθεον ανδροκρατούμενο με ουράνιο πατέρα (Δία) κλπ, έκαναν γιορτές και πανηγύρια με θυσίες ζώων, οι αρχηγοί τους ήταν λαρτζ και πανίσχυροι. Οπότε σταδιακά εξαπλώθηκαν και εξαφάνισαν τους προηγούμενους πολιτισμούς και επέβαλαν τις γλώσσες τους.

Στην Ελλάδα έσκασαν μύτη πρώτα οι Αχαιοί-Ιωνες ~2000πΧ, επιβλήθηκαν πάνω στον Μινωικό πολιτισμό και στην Κρήτη και στους Πελασγούς, Κάρες και άλλους που βρήκαν. Πήραν από την Κρήτη την πρώτη γραφή την Γραμμική Β που την τροποποίησαν από την παλιά μινωική γραφή, αυτή κατέγραφε μόνο λογιστικά δεδομένα των ανακτόρων ήταν σταθερή και αρχαία για αιώνες.

Μετά ήρθαν οι Δωριείς περί το 1200πΧ πιο καθυστερημενοι με πιο αρχέγονη ελληνική διάλεκτο, εγκαταστάθηκαν στα γνωστά μέρη, ακολούθησε και ο αποικισμός Μ. Ασίας, Κρήτης, Ν. Ιταλίας κοκ. Η παραλαβή του φοινικικού αλφαβήτου και η καταγραφή των ελληνικών διαλέκτων. Μετέπειτα λόγω πολιτιστικής ανωτερότητας της ιωνικής-αττικής και των έργων που διαδόθηκαν επικράτησε η διάλεκτος αυτή και οδήγησε στην ελληνιστική κοινή.
Εικόνα
viewtopic.php?f=51&t=316903#p6850659


Γενικα υπάρχουν πολλές ομοιότητες και επιχειρήματα που υποστηρίζουν την θεωρία. Αφορμή για το νήμα είναι το απόσπασμα από εδώ, που ανέφερε ο σμερδαλεος πριν κάτι μέρες, σε αυτό το αποσπασμα βίντεο 2 λεπτών.

Στο ινδικό έπος Mahābhārata περιγράφεται μία σκηνή ως εξής. Διοργανώνεται ένα διαγωνισμός τοξοβολίας για το χέρι της πριγκήπισσας Draupadi. Μπαίνει ως ρακένδυτος ζητιάνος ο Arjuna και είναι ο μόνος που μπορεί να λυγίσει το τόξο και να βάλει τη χορδή και να περάσει το βέλος μέσα από μια σειρά κρίκων.

Αυτούσιο το σκηνικό από την επιστροφή του Οδυσσέα από τον Τρωικό Πόλεμο και την διεκδίκηση της Πηνελόπης από τους μνηστήρες.

Ο Οδυσσέας:
Εικόνα

Ο Arjuna:
Εικόνα

Ολόκληρη η διάλεξη (54 λεπτά):
Άβαταρ μέλους
Καρυτινός
Fast poster
 
Δημοσ.: 3392
Εγγραφη: Ιούνιος 3rd, 2009, 7:37 pm
Το μέλος Καρυτινός, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Σουβλίτσα » Δεκέμβριος 16th, 2017, 10:10 pm

Βάζω συν στο νήμα κι εγώ, θα ήθελα να διαβάσω περισσότερα για το θέμα, είχα μια μικρή κουβέντα πριν πολλά χρόνια με έναν φίλο για τις ομοιότητες μεταξύ Μαχαμπαράτα και ελληνικών μύθων κτλ αλλά δεν θυμάμαι πολλά.
Προσπαθώ να φθάσω τα 500 ποστ ώστε να μπορώ να ψηφίζω. Ευχαριστώ για την κατανόηση.
Άβαταρ μέλους
Σουβλίτσα
Extreme poster
 
Δημοσ.: 24104
Εγγραφη: Μάιος 28th, 2011, 7:13 pm
Το μέλος Σουβλίτσα, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Leporello » Δεκέμβριος 16th, 2017, 11:03 pm

Βαθμολογώ κι'εγώ θετικά με μία επιφύλαξη: Η καταγωγή των ελληνικών μύθων είναι Μυκηναϊκή / Μεταμυκηναϊκή. Αρα, ο πυρήνας τους δεν έχει σχέση με τους Ινδικούς μύθους. Αυτό δεν σημαίνει ότι μοτίβα αρχαιότερα όπως αυτό με τον Οδυσσέα και τον Αρτζουνα δεν μπορούν να διατηρηθούν.

Υπάρχουν πολλές παραλληλίες και με τους Χετταίους:
The mythology of the Hittites included what has come to be known as the "Kingship in Heaven" myth. Though the complete story is unknown, Kingship in Heaven bears many similarities to the Theogony. The first god of heaven, Alalu, is overthrown by Anu, who assumes his role. His cup-bearer, Kumarbi, challenges Anu and eventually cuts off his genitals and swallows them. Anu then tells Kumarbi that he has become impregnated with several divinities. Kumarbi then spits out something which probably included the genitals of Anu. At this point, the text breaks off and becomes difficult to make out, but similarities between this myth and the Theogony are striking.

Από εδώ: http://www.classics.upenn.edu/myth/php/hesiod/index.php?page=eastern

Υπενθυμίζω ότι οι Χετταίοι είναι άγνωστοι γιά την Ελληνική Μυθολογία, παρά τις επιστολές που έστελναν στους Αχαιούς.
Ιάλυσος, Βραυρώνα, Θράκη, Ουαλία, Φάρσαλα, Νέα Ζίχνη, Νήσος του Πάσχα, Σλοβενία,Τασμανία, Αθήνα, Ελλάς, Κύπρος, Αφρική, Τροία, Νέα Υόρκη: Ανδρών επιφανών, πάσα γή τάφος.
Άβαταρ μέλους
Leporello
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17299
Εγγραφη: Οκτώβριος 25th, 2006, 8:37 pm
Τοποθεσια: Скопје
Το μέλος Leporello, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Τεξ Ούιλερ » Δεκέμβριος 17th, 2017, 1:46 pm

Και για τον Προμηθέα έχει γράψει ενδιαφέροντα ο Σμέρδ. Ξεχάστε τα
Προμηθέας ( = προμηθής, προνοητικός ) = Προ + μανθάνω
και
Επιμηθέας = επι + μανθάνω , κατ’αναλογία προς το Προμηθέας
του Μπάμπιν και άλλων.

Προμηθέας = κλέφτης

Μεγάλο κείμενο: εμφάνιση
Ο Προμηθέας και η κλοπή της φωτιάς

Ο μύθος της κλοπής της φωτιάς από τον Προμηθέα και η τιμωρία που του επέβαλε ο Δίας με τον αετό να του τρώει κάθε μέρα το αναγεννημένο του ήπαρ είναι γνωστή σε όλους. Από ιατρικής απόψεως ο μύθος μας δείχνει ότι οι προκλασικοί αρχαίοι πληθυσμοί ήξεραν ότι το ήπαρ αυτοαναγεννάται. Σήμερα γνωρίζουμε ότι το 25% της ηπατικής μάζας μπορεί να αποκαταστήσει με υπερπλαστική αύξηση την αρχική ηπατική μάζα, όπως βέβαια γνωρίζουμε ότι ο αναγεννημένος ηπατικός ιστός δεν έχει την ίδια ακριβώς ιστολογική οργάνωση με τον πρωταρχικό ή, όπως λένε οι ιστολόγοι, είναι λιγότερο οργανοτυπικός.

Ο άλλος μύθος με τον Προμηθέα πλάστηκε αργότερα από τον Πλάτωνα και περιγράφεται στον πλατωνικό διάλογο «Πρωταγόρας». Ερμηνεύοντας το όνομα Προμηθεύς ως «προμηθής ~ προνοητικός» και αυτό του αδελφού του Επιμηθέα (το όνομα Ἐπιμηθεύς απαντά ήδη στον Ησίοδο) ως το αντίθετο, δηλαδή αυτός που χαρακτηρίζεται από «επιμήθεια» (= επιπλέον σκέψεις για την λύση ενός προβλήματος που προέκυψε από έλλειψη προνοητικότητας ~ προμήθειας), ο Πλάτωνας παρουσιάζει μια εκδοχή της κλοπής της φωτιάς σαν μια προσπάθεια του Προμηθέα να διορθώσει την έλλειψη προνοητικότητας του Επιμηθέα.

Στον πλατωνικό μύθο, ο Προμηθέας «κλέπτει Ἡφαίστου καὶ Ἀθηνᾶς τὴν ἔντεχνον σοφίαν σὺν πυρί» [Πρωταγόρας 321ε] τα οποία δωρίζει στους πρωτόπλαστους ανθρώπους επειδή ο μη προνοητικός Επιμηθέας δεν φρόντισε να τους εξοπλίσει με κάποιο χάρισμα, όπως στα υπόλοιπα ζώα (λ.χ. οπλές, νύχια, δόντια, γούνα για το κρύο, δύναμη, ταχύτητα κλπ).

Σε αυτές τις πλατωνικές ετυμολογίες το μόρφημα -μηθ- (μη αττικο-ιωνικό -μᾱθ-) των ονομάτων ανάγεται στην ρίζα του ρήματος μανθάνω/ἔμαθον , που με τη σειρά του ανάγεται στο σύνθετο ΠΙΕ ρήμα *men(s)-dheh1- «μαθαίνω» (κυριολεκτικά «βάζω στο νου μου») εκ των *men- «σκέψη, νους» και *dheh1- > τίθημι, θέτω.

(...)

Οι γλωσσολόγοι σήμερα έχουν μια διαφορετική άποψη για την ετυμολογία του ονόματος Προμηθεύς (πρωτο-ελληνικό Προμᾱθεύς). Ο μύθος της κλοπής της φωτιάς από τους θεούς υπάρχει και στην αρχαία ινδική μυθολογία. Στη σανσκριτική γλώσσα το ρήμα pra-math σημαίνει «κλέβω» και παράγωγο αυτού είναι το ουσιαστικό pramathyus = «κλέφτης». Το ένα από τα δύο μυθικά κλαδιά που με την τριβή τους άναψαν την πρώτη κλεμμένη φωτιά είναι γνωστό σαν pramantha. Οι γλωσσολόγοι ανάγουν το ρήμα pra-math– στην ΠΙΕ ρίζα *pro-math2- «κλέβω» και πιστεύουν ότι το όνομα Προμηθεύς ανάγεται στην ίδια ρίζα και, κατά συνέπεια, αρχικα σήμαινε «κλέφτης». Η κλοπή της φωτιάς φαίνεται να ήταν ένα Ελληνο-Άριο μύθευμα που κληρονομήθηκε παράλληλα από Έλληνες και Ινδούς. Για όσους δεν το γνωρίζουν ο όρος Aryan του σύνθετου όρου Greco-Aryan αναφέρεται στους πραγματικούς Ινδο-Ιρανικούς Αρίους και δεν έχει καμία σχέση με τους ψευδο-Αρίους των Γερμανών ρατσιστών του 19ου αιώνα.

Ο Ινδός pramathyus = «κλέφτης της φωτιάς» φέρει το όνομα Mātariśvan, όνομα που σημαίνει «αυτός που αναπτύσσεται στη μητέρα». Πολλοί μελετητές όμως, με πρώτο τον Insler τo 1985, πιστεύουν ότι το αρχικό /m/ προστέθηκε παρετυμολογικά (λ.χ. ο οικοκύρης, τον οικοκύρη > το νοικοκύρη > ο νοικοκύρης, τον Εύριπο ~ Ἐγριπο > το Νέγριπο > βενετσ. Negriponte = Εύβοια, σλαβ. Ezero > τον Εζερό > το Νεζερό> Νεζερός, Νεζεροχώρια και την Ύδρα > τη Νύδρα > Νύδρα) και ότι το πραγματικό όνομά του ήταν Ātarisvan = «αυτός που αναπτύσσει ~ ανάβει φωτιά» και περιέχει το PIE *āter– «φωτιά» απ΄όπου λ.χ. προέρχεται το πρωτο-αλβανικό *òtar που έγινε uatër > vatër στην τοσκική και uotër > votër στην γκεγκική. Τόσο η τροπή *ā>ο όσο και η διφθογγοποίηση του αρκτικού τονισμένου #ò-> uo ~ ue > τοσκ. va-/ γκεγκ. vo- είναι αναμενόμενες αλβανικές εξελίξεις (λ.χ. *māter- > motër και λατ. òrphanus > varfër ~ vorfën). H Ανατολική Βαλκανική Ρωμανική (βλάχικα και ρουμάνικα) ακολουθεί την τοσκική εξέλιξη (λ.χ. ρουμανικά vatră και oarfăn). Οι Σλάβοι με τη σειρά τους, δανείστηκαν την τοσκο-ρουμανική ποικιλία όπως δείχνει το vatra. Σύμφωνα με το wiktionary και τον Vladimir Orel, η ρίζα *āter– εισήλθε στην πρωτο-αλβανική ως ιρανικό δάνειο (προφανώς από τους περι-δουνάβιους ιρανόφωνους Ιάζυγες και Ρωξολάνους), αλλά προσωπικά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν θεωρείται άμεσα κληροδοτημένη ρίζα από την ΠΙΕ στην πρωτο-αλβανική. Δεν υπάρχει κάποια γλωσσολογική αιτία που να μας ωθεί προς την ιρανική διαμεσολάβηση.

Μπλα, μπλα, μπλα γλωσσολογικά .....................
Η συνέχεια και ολόκληρο το κείμενο εδώ :

https://smerdaleos.wordpress.com/2014/09/02/ο-προμηθέας-και-η-κλοπή-της-φωτιάς/
(...)καί εις μικράς μέν ατυχίας ευρεθήσεται φίλος, εις μεγίστην δέ καί επιμένουσαν συμφοράν μηδείς σε πλανήση , φίλος ουκ έσται.
Άβαταρ μέλους
Τεξ Ούιλερ
Casual Poster
 
Δημοσ.: 770
Εγγραφη: Νοέμβριος 12th, 2014, 12:48 am
Το μέλος Τεξ Ούιλερ, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Leporello » Δεκέμβριος 17th, 2017, 1:53 pm

Τεξ Ούιλερ έγραψε: Και για τον Προμηθέα έχει γράψει ενδιαφέροντα ο Σμέρδ. Ξεχάστε τα
Προμηθέας ( = προμηθής, προνοητικός ) = Προ + μανθάνω
και
Επιμηθέας = επι + μανθάνω , κατ’αναλογία προς το Προμηθέας
του Μπάμπιν και άλλων.
Λέει ο Μπαμπινιώτης τέτοιο πράγμα; Είναι εμφανές ότι πρόκειται γιά παραετυμολογία, αφού ο Προμηθέας δεν κάνει κάτι που να δικαιολογεί το όνομά του. Ο Επιμηθεύς από την άλλη μπορεί να ετυμολογείται σωστά, αφού ο μύθος του μπορεί να είναι νεώτερος.
Ιάλυσος, Βραυρώνα, Θράκη, Ουαλία, Φάρσαλα, Νέα Ζίχνη, Νήσος του Πάσχα, Σλοβενία,Τασμανία, Αθήνα, Ελλάς, Κύπρος, Αφρική, Τροία, Νέα Υόρκη: Ανδρών επιφανών, πάσα γή τάφος.
Άβαταρ μέλους
Leporello
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17299
Εγγραφη: Οκτώβριος 25th, 2006, 8:37 pm
Τοποθεσια: Скопје
Το μέλος Leporello, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Καρυτινός » Δεκέμβριος 17th, 2017, 2:07 pm

Ωραία στοιχεία για Χεττταίους και Προμηθέα.

Βρήκα μία σελίδα που συνοψίζει κάποιες πρωτο - ΙΕ ομοιότητες όσον αφορά τους μύθους και τις θεότητες:

Μύθοι:
Creation Myths

• Primal Cow Creation Myth (“World made from the Body of a Giant Bovine”, attested in 5 of the 11 language families.) For a full discussion of the forms of this myth, see Creation Myth of the Indo-Europeans and the Myth of Ymir.
• Birth of the Horse Twins from the grain/horse mother (Cox, p. 234; found in 7 of the 11 language groups.)
• Danu killed and cut open to produce a river (a Partition Creation myth; found in at least 3 of the 11 language families.)
• Time gives birth to the Sun and the Moon, see How Lleu Lhaw Gyffes Got his Name.


Cyclic or Seasonal Myths

• *Perkunos, a Storm God loses his “weapon of power” then uses it to kill winter (Cox, p. 559; found in 5 of the 11 language groups.)
• Cloud/cows stolen from the Sun God by the Wind God and then returned (Cox, p. 232; found in 4 of the 11 language groups.)
• Dying Corn God, dies and is reborn, causes seasons (Frazer, Vol. 8 and 9 of the Golden Bough, esp. Vol. 9, p. 412-423; found in 4 of the 11 language families.) The John Barleycorn song is widely recognized as a form of this myth.
• Uncle Water (Apam Napat or Neptune) melts the ice and releases the water causing flooding (Gamkrelidze and Ivanov, p. 582-3; found in 5 of the 11 language families.)
Others

• Quest of the golden apples of immortality, usually by a Wind God (Cox, p. 512; in 4 of the 11 language families.) #


Οσον αφορά τους κοινούς θεούς των πρωτο-ΙΕ:

Ηώς:
*Haéus(ōs), is usually a Sun Goddess (p. 409, 410, 432, Oxford Introduction) with forms in Hittite, aššu ‘lord, God’; Sanskrit, Ushās, Goddess of Dawn, but later the Ashuras are demonized; Avestan, Ahura Mazda, the good god of the Zoroastrians, and ahura, a good spirit; Greek, Éōs, a Dawn Goddess; and Latin, Aurōra, a Dawn Goddess. Gallic Esus is a God of Hearths; and Old Norse, Aesir (pl.), and Old English Ôs (m.sg.) and Ose (f.sg.), are general words for ‘a god, any god or goddess.’ Slavic, Jarilo or Iaro, is a God of Summer; and Lithuanian Aušra is ‘dawn’; while both Latvian Auseklis, and Lithuanian Aušrinė are Goddesses of the Morning Star, i.e. the planet Venus. The form Arap Ushas appears in Albanian folklore, but there it is a name of the Moon.


Εστία:
A Hearth Goddess is reconstructed as *Haeust(e)ro (p. 294, 301, Oxford Introduction, but see the form “*as-t-r, with intrusive -t- [between s and r] in northern dialects” given on p. 702 and 780, in Indo-European and the Indo-Europeans by Gamkrelidze and Ivanov, hereafter abbreviated G&I). She is seen in the Anatolian dialects as Estan, Istanus, Istara; in Sanskrit, Atri, fire but demonized and replaced with Agni; Avestan Atar, sacred fire of the Zoroastrians; Greek Hestia, Goddess of the Hearth; Latin Vesta, Goddess of the Hearth; and in Old English Eostre, modern English Easter, Goddess of Spring. Armenian Astghik is a Star Goddess; and the Tibetan Buddhist Goddesses like Green Tara are protective deities connected to stars or the planet Venus.


Δήμητρα:
*Devi, the Goddess of the Grain Fields, gives birth to the Sun every morning and she is the Mother who protects her children. Devi or Dia, ‘Goddess’ is reconstructed (*déįų-iHa-, see Tichy, p. 72 in A Survey of Proto-Indo-European and *dyeu-, G&I, Vol. I, p. 196) from Sanskrit Devi, a Goddess with a major cult in India, devi ‘a goddess, any goddess’; Avestan, daevi ‘female demon’; Greek, dīa ‘goddess’ and Demeter, a Grain Goddess, with the vocative form Deo used to address her (although thea is the usual Greek word for ‘goddess’ and zea is the Greek word for spelt, a kind of grain); Latin, Dea Dia, a Grain Goddess, also dia and diva, ‘goddess’; Iberian Celtic, Deva; Irish dīa, dea, ‘Goddess’; Germanic Síf (sheaf); Old Polish Zhiva, Жива, a Grain Goddess, also spelled Siebe; Lithuanian deive ‘goddess’; and Latvian dieve.


Ζευς πατήρ:
Deus Pater or *dyēus pHatēr is believed by Christians to have been the “original name of the god of the daylit sky and the chief god of the Indo-European pantheon.” This was based (p. 409, 431, Oxford Introduction) on Sanskrit Dyáus Pitā; Greek Zeus with a vocative form Zeu patēr; Illyrian Dei-pátrous; and Etruscan Jūpiter, borrowed into Latin alongside the native form Dispater, cf. also deus pater in the Vulgate, e.g. Jude 1:1. However this appears to be merely a descriptive appositive in the form of a kenning: “Kennings drawn from family relationships are extremely common” p. 34, Olson and Sens in Archestratos of Gela. An additional problem is that these deities lack corresponding features in the various languages. For example Dyáus Pitā is mentioned in the Rig Veda mainly as the husband of Prthivi (the Euphrates River) and that is almost all that is known about him. The Illyrian form is actually a mountain.


Διόσκουροι:
Horse Twins often have a name that means ‘horse’ *Heékuos, but the names are not always cognate. There is “no lexical set,” according to Mallory and Adams, p. 432, Oxford Introduction. They are always male and usually have a horse form, or sometimes, one is a horse and the other is a boy. They are usually sons of the Horse/Grain Goddess and the Sea God. They are known in Sanskrit as the Ašvins, though with a different father. Other horse twins are: Greek, Dioskuri (Polydeukēs and Kastōr); borrowed into Latin as Castor and Pollux; Irish, the twins of Macha; Old English, Hengist and Horsa (both words mean ‘stallion’), and possibly Old Norse Sleipnir, the eight-legged horse born of Loki; Slavic Lel and Polel; Lithuanian Ašvieniai, and possibly christianized in Albanian as the Saints Flori and Lori. The Horse Twins may be based on the morning and evening star (the planet Venus) and they often have stories in which they “accompany” the Sun Goddess, because of the close orbit of the planet Venus to the Sun, (Michael Shapiro, “Neglected Evidence of Dioscurism (Divine Twinning) in the Old Slavic Pantheon,” p. 137-166, Vol. 10, JIES, who references Donald Ward, in the The Divine Twins).


Οι υπόλοιπες: http://piereligion.org/pantheon.html
Άβαταρ μέλους
Καρυτινός
Fast poster
 
Δημοσ.: 3392
Εγγραφη: Ιούνιος 3rd, 2009, 7:37 pm
Το μέλος Καρυτινός, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Leporello » Δεκέμβριος 17th, 2017, 2:59 pm

Εντυπωσιακό είναι το πόσοι λίγοι από τους Ελληνικός θεούς είναι κοινοί με τους υπόλοιπους Ινδοευρωπαίους, ενώ στους άλλους πλην Ελλήνων οι ομοιότητες είναι περισσότερες. Αυτό δείχνει πως οι πλειονότητα των Ελληνικών θεών και δή οι σπουδαιότεροι (Ποσειδών, Απόλλων, Αρτεμις, Αθηνά, Αρης, Ηφαιστος, Αφροδίτη, Ερμής, Διόνυσος) ήταν θεοί του υποστρώματος που υιοθετήθηκαν από τους Ελληνες. Ειδικά η Αρτεμις δείχνει να έχει κοινά στοιχεία με την θεώ των Μινωϊτών.
Ιάλυσος, Βραυρώνα, Θράκη, Ουαλία, Φάρσαλα, Νέα Ζίχνη, Νήσος του Πάσχα, Σλοβενία,Τασμανία, Αθήνα, Ελλάς, Κύπρος, Αφρική, Τροία, Νέα Υόρκη: Ανδρών επιφανών, πάσα γή τάφος.
Άβαταρ μέλους
Leporello
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17299
Εγγραφη: Οκτώβριος 25th, 2006, 8:37 pm
Τοποθεσια: Скопје
Το μέλος Leporello, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Καρυτινός » Δεκέμβριος 17th, 2017, 3:29 pm

Leporello έγραψε: Εντυπωσιακό είναι το πόσοι λίγοι από τους Ελληνικός θεούς είναι κοινοί με τους υπόλοιπους Ινδοευρωπαίους, ενώ στους άλλους πλην Ελλήνων οι ομοιότητες είναι περισσότερες. Αυτό δείχνει πως οι πλειονότητα των Ελληνικών θεών και δή οι σπουδαιότεροι (Ποσειδών, Απόλλων, Αρτεμις, Αθηνά, Αρης, Ηφαιστος, Αφροδίτη, Ερμής, Διόνυσος) ήταν θεοί του υποστρώματος που υιοθετήθηκαν από τους Ελληνες. Ειδικά η Αρτεμις δείχνει να έχει κοινά στοιχεία με την θεώ των Μινωϊτών.

Δεν νομίζω να λείπουν και τόσο πολλοί. Ο κεραυνοφόρος θεός της καταιγίδας Perkunos-Perun κλπ έχει δώσει τα χαρακτηριστικά του στον Δία. Ο Ποσειδώνας των Ελλήνων είναι αυτούσιος με άλλο όνομα ο *néptonos-Neptūnus-Nápāt.

Απόλλων και Αρτεμις, είναι μάλλον μια άλλη έκδοση με άλλα ονόματατα της λατρείας Ηλιου-Σελήνης, βλέπε και Μενέλαος-Ελένη πιο παλιά.

Για τον Ερμή, μάλλον ελληνική καινοτομία αλλά σχετίζεται όμως με ΙΕ θεότητα Παν (Proto-Indo-European pastoral god *Péh2usōn) και ίσως με τον βεδικό Sarama (σκύλο των θεών όχι αγγελιοφόρο :smt003 ).

Από τους πρώτης γραμμής θεούς των αρχαίων, μόνο η Αθηνά μπορεί να πει κανείς ότι λείπει. Αυτοί που υιοθετήθηκαν από τους Προέλληνες είναι μάλλον:

Η Αθηνά (presumably Pre-Greek morpheme *-ān-.) και ο Ηφαιστος ( Phaistos[6][7] (Pa-i-to in Linear B)) είναι σίγουρα προελληνικής προέλευσης.

H Αφροδίτη είναι σημιτική θεότητα, Αστάρτη. Θεό του πολέμου λογικά έχουν και οι άλλοι άσχετο αν δεν υπάρχουν πρωτο-ΙΕ ίχνη σε παρόμοιο όνομα. Διόνυσος θρακικά (δυσκολο πρωτο ΙΕ) ίχνη και μινωικά.
Άβαταρ μέλους
Καρυτινός
Fast poster
 
Δημοσ.: 3392
Εγγραφη: Ιούνιος 3rd, 2009, 7:37 pm
Το μέλος Καρυτινός, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Leporello » Δεκέμβριος 17th, 2017, 5:18 pm

Δεν συμφωνώ. Αυτά που λες είναι συγκριτισμοί. Περίπου όπως έλεγαν οι Αρχαίοι ότι οι Αιγύπτιοι λάτρευαν τον Δία, μόνο που τον ονόμαζαν Αμμωνα.

Η Αρτεμις ήταν πρωτίστως θεά του κυνηγιού, μετεξέλιξη τής Ποτνίας θηρών. Ούτε η Αφρδίτη ήταν ίδια με την Αστάρτη. Μέσω συγκριτισμού περνούσαν μερικές ιδιότητες ξένων θεών στους Ελληνικούς (και το αντίστροφο καμμιά φορά, π.χ. Ηρακλής - Σαμψών)
Ιάλυσος, Βραυρώνα, Θράκη, Ουαλία, Φάρσαλα, Νέα Ζίχνη, Νήσος του Πάσχα, Σλοβενία,Τασμανία, Αθήνα, Ελλάς, Κύπρος, Αφρική, Τροία, Νέα Υόρκη: Ανδρών επιφανών, πάσα γή τάφος.
Άβαταρ μέλους
Leporello
Maniac poster
 
Δημοσ.: 17299
Εγγραφη: Οκτώβριος 25th, 2006, 8:37 pm
Τοποθεσια: Скопје
Το μέλος Leporello, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Yochanan » Δεκέμβριος 17th, 2017, 5:23 pm

den to egnoriza

εξαιρετικό νήμα, +1 κι απο μένα
I Yochanan have foresuffered all
enacted in the same phorum thread
I who protested at the Berlin Wall
And toured in Europe with the Grateful Dead
Άβαταρ μέλους
Yochanan
Extreme poster
 
Δημοσ.: 29813
Εγγραφη: Ιούνιος 3rd, 2005, 7:01 pm
Το μέλος Yochanan, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Κουρκούας » Δεκέμβριος 17th, 2017, 5:28 pm

Δεδομένου ότι η τωρινή μορφή της Μαχαμπαράτα είναι πολύ μεταγενέστερη των ελληνοινδικών βασιλείων, δεν είναι πολύ πιο λογική η υπόθεση ότι αυτή η ιστορία είναι αντιγραφή της οδύσσειας;

Ή υπάρχει χρονολόγηση της συγκεκριμένης αφήγησης πριν τον 4ο πΧ αιώνα;
Άβαταρ μέλους
Κουρκούας
O πρίγκηψ του γυφτολαϊκού
 
Δημοσ.: 32605
Εγγραφη: Απρίλιος 18th, 2006, 7:06 pm
Τοποθεσια: Θάλασσα
Το μέλος Κουρκούας, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό alaska » Δεκέμβριος 17th, 2017, 5:38 pm

Πραγματικά ωραίο νήμα.
Επειδή τώρα δεν έχω τον κατάλληλο χρόνο θα πω απλώς ότι υπάρχει μεγάλη συγγένεια/ταυτοπροσωπίες (ή ομοιότητες) μεταξύ των θεοτήτων σε όλες τις γνωστές θρησκείες του αρχαίου κόσμου και ότι ακόμη και στην ελληνική μυθολογία δεν είναι πλήρως διασαφηνισμένες οι ιδιότητες των θεών, ειδικώς των θηλυκών. Ο μόνος διαχωρισμός αφορά σε ηλιακές και σεληνιακές θεότητες, όπου ο ήλιος συνήθως εκφράζει το αρσενικό και η σελήνη το θηλυκό στοιχείο.
ΟΙΑ ΗΩ Ω ΙΕ ΑΕΙ ΕΙ
Άβαταρ μέλους
alaska
Fast poster
 
Δημοσ.: 4693
Εγγραφη: Μάιος 31st, 2017, 11:37 am
Το μέλος alaska, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Καρυτινός » Δεκέμβριος 17th, 2017, 5:49 pm

Κουρκούας έγραψε: Δεδομένου ότι η τωρινή μορφή της Μαχαμπαράτα είναι πολύ μεταγενέστερη των ελληνοινδικών βασιλείων, δεν είναι πολύ πιο λογική η υπόθεση ότι αυτή η ιστορία είναι αντιγραφή της οδύσσειας;

Ή υπάρχει χρονολόγηση της συγκεκριμένης αφήγησης πριν τον 4ο πΧ αιώνα;

Καταγραφηκε το 4ο αιώνα πΧ πρώτη φορά, με αρχική εμφάνιση του έπους κατα τους ιστορικους τον 8-9ο αι, πΧ. Οπως αντίστοιχα τα Ομηρικά έπη καταγραφηκαν επί Πεισίστρατου ~550πΧ αν και εμφάνισή τους εκτιμάται ότι είναι είναι από 700πΧ.

The oldest preserved parts of the text are thought to be not much older than around 400 BCE, though the origins of the epic probably fall between the 8th and 9th centuries BCE.[2] The text probably reached its final form by the early Gupta period (c. 4th century CE).

Οπότε θα έπρεπε να ταξιδέψει το 500πΧ αντίτυπο της Οδύσσειας στην Ινδία, δύσκολο ... και οι ιστορίες είναι αρκετά διαφορετικές πέρα από κάποια αρχέγονα μοτίβα σαν αυτό της τοξοβολίας του μεταμφιεσμένου ζητιάνου που διεκδικεί την πριγκήπισσα ως ο μόνος που μπόρεσε να χρησιμοποιήσει το τόξο.

Leporello έγραψε: Δεν συμφωνώ. Αυτά που λες είναι συγκριτισμοί. Περίπου όπως έλεγαν οι Αρχαίοι ότι οι Αιγύπτιοι λάτρευαν τον Δία, μόνο που τον ονόμαζαν Αμμωνα.

Η Αρτεμις ήταν πρωτίστως θεά του κυνηγιού, μετεξέλιξη τής Ποτνίας θηρών. Ούτε η Αφρδίτη ήταν ίδια με την Αστάρτη. Μέσω συγκριτισμού περνούσαν μερικές ιδιότητες ξένων θεών στους Ελληνικούς (και το αντίστροφο καμμιά φορά, π.χ. Ηρακλής - Σαμψών)

Σε κάθε περίπτωση υποθετικά είναι όλα αυτα. Μπορεί η Αρτεμις να είναι η μινωική Βριτόμαρτυς. Μπορεί να σχετίζεται και με την πρωτο -ΙΕ
*Arta is one of the most important of the Proto-Indo-European Goddesses and very easily reconstructed on both linguistic and comparative religion grounds. There is a very brief mention of some of the forms of her name in the article on Proto-Indo-European Ritual. The Sun and Moon are her children, for example in Welsh myth they are the children of Arianrhod

Στην wiki λεει αυτά: https://en.wikipedia.org/wiki/Artemis#Etymology

Η Αφροδίτη μπορεί να είναι μίξη της Αστάρτης με τοπική κυπριακή θεότητα, η ΙΕ προέλευσης ή μη συζήτηση στην βικι:

Hesiod derives Aphrodite from aphrós (ἀφρός) "sea-foam",[4] interpreting the name as "risen from the foam".[5][4] Michael Janda, accepting this as genuine, claims the story of a birth from the foam as an Indo-European mytheme.[6][7] The second part of the compound has been variously analyzed as *-odítē "wanderer"[8] or *-dítē "bright".[9][10] Janda, agreeing with the latter, interprets the meaning of the name as "she who shines from the foam (of the ocean)", supposing the name as an epithet of Eos, the dawn goddess.[6][7] Likewise, Witczak proposes an Indo-European compound *abʰor- "very" and *dʰei- "to shine", also referring to Eos.[11] Other scholars have argued that these hypotheses are unlikely since Aphrodite's attributes are entirely different from those of both Eos and the Vedic deity Ushas.[12][13] Janda disputes this assumption.[6][7]

A number of improbable non-Greek etymologies have been suggested in scholarship. One Semitic etymology compares Aphrodite to the Assyrian barīrītu, the name of a female demon that appears in Middle Babylonian and Late Babylonian texts.[14] Hammarström[15] looks to Etruscan, comparing (e)prϑni "lord", an Etruscan honorific loaned into Greek as πρύτανις. This would make the theonym in origin an honorific, "the lady". Hjalmar Frisk[16] and Robert Beekes[17] reject this etymology as implausible, especially since Aphrodite actually appears in Etruscan in the borrowed form Apru (from Greek Aphrō, clipped form of Aphrodite).[17]

The medieval Etymologicum Magnum (c. 1150) offers a highly contrived etymology, deriving Aphrodite from the compound habrodíaitos (ἁβροδίαιτος), "she who lives delicately", from habrós and díaita. The alteration from b to ph is explained as a "familiar" characteristic of Greek "obvious from the Macedonians",[18] despite the fact that the name cannot be of Macedonian origin.
Άβαταρ μέλους
Καρυτινός
Fast poster
 
Δημοσ.: 3392
Εγγραφη: Ιούνιος 3rd, 2009, 7:37 pm
Το μέλος Καρυτινός, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό Κουρκούας » Δεκέμβριος 17th, 2017, 7:22 pm

Καρυτινός έγραψε:
Κουρκούας έγραψε: Δεδομένου ότι η τωρινή μορφή της Μαχαμπαράτα είναι πολύ μεταγενέστερη των ελληνοινδικών βασιλείων, δεν είναι πολύ πιο λογική η υπόθεση ότι αυτή η ιστορία είναι αντιγραφή της οδύσσειας;

Ή υπάρχει χρονολόγηση της συγκεκριμένης αφήγησης πριν τον 4ο πΧ αιώνα;

Καταγραφηκε το 4ο αιώνα πΧ πρώτη φορά, με αρχική εμφάνιση του έπους κατα τους ιστορικους τον 8-9ο αι, πΧ. Οπως αντίστοιχα τα Ομηρικά έπη καταγραφηκαν επί Πεισίστρατου ~550πΧ αν και εμφάνισή τους εκτιμάται ότι είναι είναι από 700πΧ.

The oldest preserved parts of the text are thought to be not much older than around 400 BCE, though the origins of the epic probably fall between the 8th and 9th centuries BCE.[2] The text probably reached its final form by the early Gupta period (c. 4th century CE).

Οπότε θα έπρεπε να ταξιδέψει το 500πΧ αντίτυπο της Οδύσσειας στην Ινδία, δύσκολο ... και οι ιστορίες είναι αρκετά διαφορετικές πέρα από κάποια αρχέγονα μοτίβα σαν αυτό της τοξοβολίας του μεταμφιεσμένου ζητιάνου που διεκδικεί την πριγκήπισσα ως ο μόνος που μπόρεσε να χρησιμοποιήσει το τόξο.


Όπως λέει το γουϊκι η τελική μορφή του κειμένου είναι 400 μΧ. Οπότε είναι θέμα τι αλλαγές/προσθήκες γίνηκαν στο ενδιάμεσο. Θέλει δηλαδή σανσκριτοφιλόλογο να μας πει αν η ιστορία του ζητιάνου με τον τόξο μαρτυρείται στα παλιά κείμενα, ή είναι πρόσφατη προσαρμογή. Σε πρώτη ανάγνωση και χωρίς περισσότερη πληροφορία, η υπόθεση ότι αυτή η ιστορία αφορά έναν πρωτογενή ινδοευρωπαϊκό μύθο είναι αστήρικτη, όταν υπάρχει πολύ απλούστερη ερμηνεία.

Επίσης, ακόμα και το 500πΧ να πας, είχαμε ήδη την pax persica, που επετρεπε ελευθερες μετακινήσεις προσωπικού και εμπορευμάτων στο εσωτερικό της αυτοκρατορίας. Δε θες περισσότερο από έναν ινδό βάρδο να συναντήσει έναν έλληνα βάρδο ή έμπορο στην περσέπολη για να γίνει η διάχυση μιας πετυχημένης ιστορίας.
Τελευταία επεξεργασία απο Κουρκούας την Δεκέμβριος 17th, 2017, 7:23 pm, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
Άβαταρ μέλους
Κουρκούας
O πρίγκηψ του γυφτολαϊκού
 
Δημοσ.: 32605
Εγγραφη: Απρίλιος 18th, 2006, 7:06 pm
Τοποθεσια: Θάλασσα
Το μέλος Κουρκούας, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Οδύσσεια ~ Μαχαμπαράτα: Ινδοευρωπαϊκή μυθολογία

Δημοσίευσηαπό alaska » Δεκέμβριος 17th, 2017, 7:22 pm

Ο Πλούταρχος (Περί Ίσιδος και Οσίριδος) αναφέρει ότι στην είσοδο του ναού της Ίσιδος στην Αίγυπτο “τῆς Ἀθηνᾶς, [ἣν καὶ Ἶσιν νομίζουσιν” υπήρχε η επι-
γραφή “‘ἐγώ εἰμι πᾶν τὸ γεγονὸς καὶ ὂν καὶ ἐσόμενον καὶ τὸν ἐμὸν πέπλον οὐδείς πω θνητὸς  πεκάλυψεν.. ” Και στον ελληνικό μύθο ο Ακταίων, πλη-
ρώνει με τη ζωή του, τη θέαση της γυμνής Αρτέμιδος. Η Ίσις είναι αδελφή-σύζυγος του Όσιρι και η Άρτεμις δίδυμη αδελφή του Απόλλωνα. Δεν είναι τυχαίο
ότι το ανδρικό δίδυμο Όσιρις/Απόλλων συμβολίζει το φως του Ήλιου, ενώ το δίδυμο Ίσις/Άρτεμις κινείται στο μυστηριακό φως της Σελήνης, που ρίχνει
το ίδιο αινιγματικό φως σε πολλές Ελληνίδες θεές, ταυτίζοντας ενίοτε την Αθηνά με την Ίσιδα και την Αστάρτη " και την Ίσιδα με την Περσεφόνη (Περσέφασσα) και την Τηθύ “τὴν δὲ Τηθὺν Ἶσιν ὡς τιθηνουμένην πάντα καὶ συνεκτρέφουσαν”.

Υπάρχουν δεκάδες ετερόκλητες φαινομενικά συνδέσεις μεταξύ των θεοτήτων.
ΟΙΑ ΗΩ Ω ΙΕ ΑΕΙ ΕΙ
Άβαταρ μέλους
alaska
Fast poster
 
Δημοσ.: 4693
Εγγραφη: Μάιος 31st, 2017, 11:37 am
Το μέλος alaska, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Επόμενη

Επιστροφή στην Ιστορία

Μετάβαση στην αρχή της σελίδας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: fairfax και 29 επισκέπτες