Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Ιστορικά γεγονότα, καταστάσεις. Αναδρομές και διευκρινίσεις.

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: ΟΥΤΙΣ, paul25 και 28 επισκέπτες

 

Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό CAPS LOCK VOICE » Φεβρουάριος 13th, 2018, 3:04 pm

Τον 19ο αιώνα μια μεταβαλλόμενη κοινωνία κατέστησε τις παραδοσιακές μορφές διακυβέρνησης σχεδόν ανεφάρμοστες, καθώς τα κοινωνικά συμφραζόμενα απαιτούσαν νέες επινοήσεις για να δομήσουν κοινωνικές σχέσεις αλλά και για να εκφράσουν κοινωνική συνοχή και ταυτότητα. Για να επιτευχθούν οι πολιτικοί στόχοι απαιτούνταν νέες μέθοδοι εγκαθίδρυσης δεσμών αφοσίωσης ή διακυβέρνησης, όπως η επινόηση «πολιτικών» παραδόσεων. Ο μετασχηματισμός των ανθρώπων σε πολίτες μιας συγκεκριμένης χώρας πραγματοποιήθηκε κυρίως μέσα από την κρατική εκπαίδευση. Η εθνική ιστορία επέβαλλε τον τρόπο σκέψης της σχετικά με το παρελθόν, μέσα από τις πολιτικές τελετουργίες και τις εθνικές εορτές.

Οι επίσημα επινοημένες παραδόσεις της Τρίτης Γαλλικής Δημοκρατίας αφορούσαν πεδία εκτός ιστορίας, καθώς οι προεπαναστατική ιστορία αποτελούσε περισσότερο διαιρετική παρά ενοποιητική δύναμη, αφού θύμιζε την μοναρχία και την εκκλησία.
Στην Γερμανική Αυτοκρατορία η επινόηση παραδόσεων, μέσα από την συγχώνευση της πρωσικής και της γερμανικής ιστορίας, είχε σκοπό να εγκαθιδρύσει την νέα Αυτοκρατορία ως την πραγμάτωση των κοσμικών εθνικών φιλοδοξιών.
Στις ΗΠΑ οι επινοημένες παραδόσεις της περιόδου σχεδιάστηκαν ώστε να εξαλείψουν το βασικό πολιτικό πρόβλημα, που ήταν η αφομοίωση της ετερογενούς μάζας των μεταναστών και η μετατροπή τους σε Αμερικανούς.
Το ισχυρότερο κίνητρο της αλλαγής του παρελθόντος υπήρξε η διαμόρφωση του παρόντος, ώστε να διασφαλιστούν εθνικές ηγεμονίες.

Καθώς όλες οι εθνικές ιστοριογραφίες περιέχουν μικρά ή μεγάλα απολεσθέντα γεγονότα και νοήματα που δεν χωρούσαν στο νέο σχήμα, η διαδοχική ανάγνωση δεν σημαίνει μόνο αναμετάδοση, αλλά και απώλεια παλαιών νοημάτων και δημιουργία νέων. Ο Paul Veyne πιστεύει ότι η εξομοίωση της επιστημονικής ιστορίας με τις εθνικές αναμνήσεις από τις οποίες κατάγεται είναι σαν τη σύγχυση της ουσίας με την προέλευσή της. Σαν να εξομοιώνεται η αστρονομία με την αστρολογία και η χημεία με την αλχημεία.

Από το σύγχρονο ιστορούν υποκείμενο μέχρι τις πηγές, υπάρχει ένα συνεχές ερμηνειών και αναγνώσεων του παρελθόντος. Σίγουρα υφίστανται κενά, αντιφάσεις και κόμβοι, όπου κάποιες υπερτερούν και άλλες τίθενται στο περιθώριο, αλλά αποτελούν παρόλα αυτά ένα συνεχές. Επομένως δεν υπάρχει μόνο μία αναγνωστική πράξη στην αφηγηματοποίηση της ιστορίας. Αυτές οι πολλαπλές αναγνωστικές πράξεις συγκροτούν μία κοινωνική διαδικασία που ελαχιστοποιεί (χωρίς να καταργεί), την καταστατική αυθαιρεσία της ιστορίκευσης του παρελθόντος.
Όπως γράφει ο Πωλ Ρικέρ, προσδοκούμε από την ιστορία την αντικειμενικότητα που της αρμόζει, καθώς γεννιέται και ξαναγεννιέται μέσα από την διόρθωση της επίσημης ρύθμισης του παρελθόντος των παραδοσιακών κοινωνιών, από τις ίδιες κοινωνίες. Η ιστορική αντικειμενικότητα κατασκευάζεται με αργούς ρυθμούς μέσα από τις συνεχόμενες αναθεωρήσεις της ιστορικής εργασίας, των διαδοχικών διορθώσεων και της συσσώρευσης των επιμέρους αληθειών.

Μνήμη και αφήγηση του παρελθόντος, σημαίνει να συνδυάζει και να ταξινομεί κάποιος καθετί που θεωρεί ότι ανήκει στο παρελθόν, δίνοντάς του λογικές συνδέσεις. Το παρελθόν χρειάζεται να εννοιολογηθεί, να κειμενοποιηθεί και να αποκτήσει διάρθρωση, ώστε να γίνει αντικείμενο της ιστορίας. Η κατανόηση της ιστορίας ως κοινωνικής λειτουργίας σημαίνει ότι αντιμετωπίζουμε το παρελθόν ως μια επικοινωνιακή διαδικασία και όχι ως αντικειμενική ολότητα.

Βιβλιογραφία
Αντώνης Λιάκος Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία, Πόλις, Αθήνα, 2007
Ζακ Λε Γκοφ, Ιστορία και μνήμη, Νεφέλη, Αθήνα, 1998
David Lowenthal, The Past is a Foreign Country, Cambridge University Press, Καίμπριτζ, 1985
E. Hobsbawm, T. Ranger (επιμ.), Η επινόηση της παράδοσης, Αθήνα, Θεμέλιο, 2004
Άφοβον ο θεός, ανύποπτον ο θάνατος και τ' αγαθόν μεν εύκτητον,το δε δεινόν ευκαρτέρητον.
Άβαταρ μέλους
CAPS LOCK VOICE
Συντονιστής - Στην ομάδα από το '10
 
Δημοσ.: 5927
Εγγραφη: Φεβρουάριος 19th, 2007, 4:44 pm
Τοποθεσια: Θεσσαλονίκη
Το μέλος CAPS LOCK VOICE, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό Κουρκούας » Φεβρουάριος 13th, 2018, 4:59 pm


Μνήμη και αφήγηση του παρελθόντος, σημαίνει να συνδυάζει και να ταξινομεί κάποιος καθετί που θεωρεί ότι ανήκει στο παρελθόν, δίνοντάς του λογικές συνδέσεις. Το παρελθόν χρειάζεται να εννοιολογηθεί, να κειμενοποιηθεί και να αποκτήσει διάρθρωση, ώστε να γίνει αντικείμενο της ιστορίας. Η κατανόηση της ιστορίας ως κοινωνικής λειτουργίας σημαίνει ότι αντιμετωπίζουμε το παρελθόν ως μια επικοινωνιακή διαδικασία και όχι ως αντικειμενική ολότητα.


Υπάρχει βέβαια και η αντίθετη άποψη ότι η ιστορία είναι μία επιστήμη (οκ, ταλαιπωρημένη λέξη το "επιστήμη" στον 21ο αιώνα, αλλά η έμφαση παραδοσιακά δίνεται στην ανακάλυψη αντικειμενικών χαρακτηριστικών του κόσμου.). Ότι το παρελθόν περιέχει στοιχεία 100% αντικειμενικά, τόσο υλικά όσο και άυλα, τα οποία προσπαθούμε να τα ανακατασκευάσομε από τα ίχνη που άφησαν.

Το ότι αυτό είναι μια δύσκολη διαδικασία και πολύ λιγότερο κοινωνικά ωφέλιμη (ή ευπώλητη) από τις αφηγηματικές ανακατασκευές του παρελθόντος δε σημαίνει ότι η αντικειμενικότητα πάει περίπατο, κι ότι το μόνο που μας μένει είναι η "επικοινωνιακή διαδικασία" ως προς το παρελθόν.
Άβαταρ μέλους
Κουρκούας
O πρίγκηψ του γυφτολαϊκού
 
Δημοσ.: 32584
Εγγραφη: Απρίλιος 18th, 2006, 7:06 pm
Τοποθεσια: Θάλασσα
Το μέλος Κουρκούας, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό Τρελός_του_Χωριού » Φεβρουάριος 13th, 2018, 5:47 pm

Μιας και γίνεται αναφορά στο γάλλο αρχαιολόγο και ιστορικό Πολ ΒενΠωλ Βέιν σε κάποιες παλαιότερες εκδόσεις), αξίζει να αναφερθούν κάποιοι τίτλοι βιβλίων του, μιας και όποιες διαφοροποιήσεις να υπάρξουν κατά τη διάρκεια της ανάγνωσής τους, η οπτική του και ο τρόπος προσέγγισης του σε κάποιες ιστορικές πτυχές θα προκαλέσουν γόνιμο προβληματισμό.

Ενδεικτικά, αναφέρω τους παρακάτω τίτλους:

Οι Έλληνες πίστευαν στου μύθους τους;, εκδόσεις Σ.Ι Ζαχαρόπουλος

Όταν ο κόσμος μας έγινε χριστιανικός (312–394 μ.χ), εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Η ελληνορωμαϊκή αυτοκρατορία, εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας

Αυτά! :)

Και καλό απόγευμα σε όλους! :wave:

ΥΓ. για όσους ενδιαφέρονται για το Foucault, υπάρχει και ένα σχετικό βιβλίο του Veyne:

Φουκώ: Η σκέψη του, η προσωπικότητά του, εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας

(σημ. στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να δείτε και μία σχετική του συνέντευξη, στα γαλλικά: http://www.ina.fr/video/I07291589 )
Entends la langue des oiseaux
Άβαταρ μέλους
Τρελός_του_Χωριού
Fast poster
 
Δημοσ.: 2326
Εγγραφη: Μάιος 17th, 2007, 12:13 am
Τοποθεσια: Libertopia
Το μέλος Τρελός_του_Χωριού, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό Ασεβαστος » Φεβρουάριος 13th, 2018, 6:51 pm

οχι.
μεσο ανεγκεφαλο κομμουνι έγραψε:
εγω βεβαια θα πραξω ο,τι αποφασισουν τα οργανα του κομματος

to be old and wise, you must first be young and stupid
Άβαταρ μέλους
Ασεβαστος
Maniac poster
 
Δημοσ.: 19697
Εγγραφη: Ιούνιος 24th, 2010, 5:27 pm
Το μέλος Ασεβαστος, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό Αμετροεπής » Φεβρουάριος 13th, 2018, 6:58 pm

Εάν αναφερόμαστε για παράδειγμα σε νίκες/ήττες στρατών, εφευρέσεις νέων τεχνολογιών, ημερομηνίες κλπ., τότε ο όποιος βαθμός αντικειμενικότητας αυξάνεται. Αντιθέτως, σε ότι εμφιλοχωρούν ερμηνείες και προσωπικές απόψεις – κάτι σαν ιστορικό theory-laden που υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει ‘γυμνή’ παρατήρηση, γιατί κάθε παρατήρηση είναι «εμποτισμένη με θεωρία» (theory-ladenness) [βλ. και Duhem–Quine thesis] - όπως η άποψη ότι τα τελευταία χρόνια αμφισβητείται η ύπαρξη/ έκταση/ σημασία/ αρχή της επιστημονικής επανάστασης, αν χαρακτηρίζεται δικαίως ή όχι μεσαίωνας η εν λόγω εποχή κ.α., ο όποιος βαθμός αντικειμενικότητας μειώνεται.

Εν ολίγοις, χωρίς να είμαι βέβαιος βέβαια:

“On the standard view, there are three kinds of facts. First, there are the logical or
metaphysical necessities: facts that absolutely could not have been otherwise. These
include the fact that triangles have three sides and that either you are now sitting
down or it is not the case that you are now sitting down. The rest of the facts are
contingent.”


[Stathis Psillos, Martin Curd-The Routledge Companion to Philosophy of Science-Routledge (2013), σελ. 235.]

https://books.google.gr/books?id=CbQqAA ... st&f=false
«αὑτὸν ἄρα νοεῖ (ο νούς) , εἴπερ ἐστὶ τὸ κράτιστον , καὶ ἔστιν ἡ νόησις νοήσεως νόησις» [Αριστοτέλους, Μετά τα Φυσικά, βιβλίο ΙΒ, 1074 b, σειρά 34]
Άβαταρ μέλους
Αμετροεπής
New poster
 
Δημοσ.: 138
Εγγραφη: Δεκέμβριος 28th, 2015, 10:48 pm
Το μέλος Αμετροεπής, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό ΑΙΝΕΙΑΝ06 » Φεβρουάριος 14th, 2018, 3:55 pm

ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ :
Ψυχρη καταγραφη γεγονοτων και καταστασεων του παρελθοντος με αντικειμενικοτητα , αμεροληψια και εργαστηριακη ψυχροτητα ,χωρις τις δικες μας υποκειμενμικες αξιολογικες κρισεις πανω σε αυτα

Οποιαδηποτε ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Η ΗΘΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ιστορικων γεγονοτων και καταστασεων , ΔΕΝ αποτελει επιστημη , ενδεχομενως ισως φιλοσοφιση της Ιστοριας , αλλα οχι Ιστορια ως επιστημη

Διαχωριοζουμε λοιπον το
ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ (ερευνα με αντικειμενικοτητα , αμεροληψια , εργαστηριακη ψυχρτοτητα)
απο το
ΠΩΣ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ αυτο που συνεβει , με ιδεολογικα και ηθικολογικα κριτηρια
.....το φιλοσοφείν εστί πασοκίζειν
Άβαταρ μέλους
ΑΙΝΕΙΑΝ06
Extreme poster
 
Δημοσ.: 60880
Εγγραφη: Μάιος 15th, 2006, 2:17 am
Το μέλος ΑΙΝΕΙΑΝ06, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό paul25 » Φεβρουάριος 15th, 2018, 1:12 pm

ΑΙΝΕΙΑΝ06 έγραψε: ΙΣΤΟΡΙΑ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗ :
Ψυχρη καταγραφη γεγονοτων και καταστασεων του παρελθοντος με αντικειμενικοτητα , αμεροληψια και εργαστηριακη ψυχροτητα ,χωρις τις δικες μας υποκειμενμικες αξιολογικες κρισεις πανω σε αυτα

Οποιαδηποτε ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Η ΗΘΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ιστορικων γεγονοτων και καταστασεων , ΔΕΝ αποτελει επιστημη , ενδεχομενως ισως φιλοσοφιση της Ιστοριας , αλλα οχι Ιστορια ως επιστημη

Διαχωριοζουμε λοιπον το
ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ (ερευνα με αντικειμενικοτητα , αμεροληψια , εργαστηριακη ψυχρτοτητα)
απο το
ΠΩΣ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ αυτο που συνεβει , με ιδεολογικα και ηθικολογικα κριτηρια


Λυπάμαι, αλλά δεν μπορούν να υπάρξουν αυτά που λες.
Άβαταρ μέλους
paul25
Fast poster
 
Δημοσ.: 1790
Εγγραφη: Απρίλιος 30th, 2015, 11:46 pm
Το μέλος paul25, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Υπάρχει αντικειμενική ιστορία;

Δημοσίευσηαπό ΑΝΤΙΟΧΟΣ » Φεβρουάριος 16th, 2018, 2:48 am

Υπάρχει σχετικό θέμα ώστε να συζητηθεί εκεί επί του προκειμένου η επίμαχη παράμετρος. Επί της ηλεκτρονικής διευθύνσεως με τα στοιχεία https://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=51&t=287248 καί με στοιχεία δημοσιεύσεως
Η "επαγγελματοποίηση" της Ιστορίας Δημοσίευση από ΑΝΤΙΟΧΟΣ » 04 Απρ 2014, 03:29
χάριν στζητήσεώς του.-
http://www.phorum.gr/viewtopic.php?f=8&t=121145
ΠΑΣ ΜΗ ΕΛΛΗΝ ΒΑΡΒΑΡΟΣ!!!!
Οι δέ μελανειμονούντες ούτοι καί πλείω μέν τών ελεφάντων εσθίοντες...
Είσαι ένα φύλλο στο μέγα δέντρο της ράτσας
Άβαταρ μέλους
ΑΝΤΙΟΧΟΣ
Maniac poster
 
Δημοσ.: 16011
Εγγραφη: Σεπτέμβριος 24th, 2005, 12:53 am
Τοποθεσια: Αθήνα(Νέα Σμύρνη) καί Σκύρος(το καλοκαίρι)
Το μέλος ΑΝΤΙΟΧΟΣ, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr


Επιστροφή στην Ιστορία

Μετάβαση στην αρχή της σελίδας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: ΟΥΤΙΣ, paul25 και 28 επισκέπτες