Αυθύπαρκτο

Φιλοσοφικά ερωτήματα και σκέψεις.

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

 

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό Αγνώμων » Φεβρουάριος 12th, 2017, 10:13 pm

Θα το συνεχίσω εδώ κι ελπίζω να απαντήσει κάποιος σοβαρά. Είναι δυνατόν να υπάρξει κάτι δίχως αιτία;
Αγνώμων
New poster
 
Δημοσ.: 40
Εγγραφη: Νοέμβριος 28th, 2016, 4:01 pm
Το μέλος Αγνώμων, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό ΛΕΩΝ » Φεβρουάριος 13th, 2017, 1:16 am

Αγνώμων έγραψε: Θα το συνεχίσω εδώ κι ελπίζω να απαντήσει κάποιος σοβαρά. Είναι δυνατόν να υπάρξει κάτι δίχως αιτία;

Ναι.
Προσοχή όμως, ναι όσον αφορά το όλον, όχι το μέρος.
Για του πολιτιστικού μαρξισμού την πολιτική ορθότητα την αγία.
Άβαταρ μέλους
ΛΕΩΝ
Extreme poster
 
Δημοσ.: 21198
Εγγραφη: Μάιος 26th, 2012, 10:43 am
Το μέλος ΛΕΩΝ, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό Αγνώμων » Φεβρουάριος 13th, 2017, 2:52 pm

Με τη λέξη "Αιτία" δεν εννοώ τον σκοπό της δημιουργίας του οτιδήποτε. Εννοώ τα προγενέστερα στοιχεία ή δομικά υλικά, μηχανισμούς και καταστάσεις που η επίδρασή τους ήταν τέτοια που να οδηγήσει σε δημιουργία. Μπορεί λοιπόν κάτι να υπάρχει χωρίς να έχει προηγούμενο;

ΛΕΩΝ έγραψε:
Αγνώμων έγραψε: Θα το συνεχίσω εδώ κι ελπίζω να απαντήσει κάποιος σοβαρά. Είναι δυνατόν να υπάρξει κάτι δίχως αιτία;

Ναι.
Προσοχή όμως, ναι όσον αφορά το όλον, όχι το μέρος.


Τι εννοείς με το "όλον'; Είμαστε πιο μεγάλοι εμείς από αυτό το όλον ώστε να μπορούμε να το ορίσουμε ως τέτοιο; Στη θεωρία της μεγάλης έκρηξης ας πούμε, ξέρουμε ότι ερευνούν τα πρώτα κλάσματα δευτερολέπτου και το τι κάνει η ύλη και ενέργεια. Δημιουργήθηκαν τα πρώτα σωματίδια κλπ. Από κει και μετά μπορούμε να μιλάμε για προηγούμενες καταστάσεις και να τους αποδίδουμε τον χαρακτήρα της αιτίας. όμως αιτία για την ίδια αυτή διαδικασία δεν έχουμε βρει. Το ερώτημά μου επεκτείνεται στο αν από κάποια χρονική στιγμή και μετά έγινε ιδιότητα της ύλης και της ενέργειας να υφίσταται κάποια αιτία για οποιαδήποτε μεταβολή τους. Δεν το ξέρω αυτό.
Αγνώμων
New poster
 
Δημοσ.: 40
Εγγραφη: Νοέμβριος 28th, 2016, 4:01 pm
Το μέλος Αγνώμων, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό clot » Φεβρουάριος 13th, 2017, 8:54 pm

Αγνώμων, το αν μπορεί να υπάρξει κάτι χωρίς αιτία είναι διαφορετικό από το θέμα του αυθύπαρκτου. Το δεύτερο έχει αιτία, τον εαυτό του. Η αιτία του είναι εμμενής, εσωτερική, εντός του ίδιου του πράγματος. Αν δεχτούμε πως ένα πράγμα είναι σύνθεση ουσίας και ύπαρξης, τότε η ύπαρξη είναι μέρος της ουσίας του αυθύπαρκτου. Με τα λόγια του Σπινόζα για παράδειγμα:

Με τον όρο αυταίτιο εννοώ αυτό που η ουσία του ενέχει την ύπαρξη, ήτοι αυτό που η φύση του δεν μπορεί να συλληφθεί παρά ως υπάρχουσα.


Με τον όρο υπόσταση εννοώ αυτό που είναι στον εαυτό του και συλλαμβάνεται μέσω του εαυτού του: δηλαδή αυτό που το εννόημά του
δεν χρειάζεται το εννόημα ενός άλλου πράγματος από το οποίο πρέπει να σχηματιστεί


Με τον όρο Θεός εννοώ το απολύτως άπειρο ον, τουτέστιν μια υπόσταση συγκείμενη από άπειρα κατηγορήματα
καθένα εκ των οποίων εκφράζει μια άπειρη και αιώνια ουσία.


Έχει σημασία να ξεκαθαρίσουμε ότι το πρόβλημα της αιτιότητας είναι μεταφυσικό, όχι επιστημονικό. Οπότε, οι απαντήσεις και η λύση του πρέπει να ικανοποιούν τις απαιτήσεις της σκέψης. Ο Σπινόζα και όλοι οι υπόλοιποι φιλόσοφοι πριν και μετά από αυτόν που ασχολήθηκαν με το θέμα, προσπάθησαν να το λύσουν λογικά, όχι εμπειρικά. Λογικά καταλήγει ο Σπινόζα στο συμπέρασμα ότι το μόνο που υπάρχει είναι μια αδιαίρετη, άπειρη ουσία. Ισχύει αυτό γιατί δεν μπορεί να ισχύει οτιδήποτε άλλο. Βέβαια, το αν έπεσε μέσα έγκειται στην κρίση του καθενός. Τόσο οι διάφοροι μονισμοί, όσο και ο δυϊσμός ή ο οντολογικός πλουραλισμός δημιουργούν διάφορα παράδοξα - αυτά έχουν προσπαθήσει να λύσουν με τα διάφορα φιλοσοφικά τους συστήματα οι φιλόσοφοι. Πάντως, θα έλεγα ότι και στην επιστήμη γενικότερα, τις τελευταίες δεκαετίες αρχίζει να γίνεται δημοφιλής η ιδέα ότι η φύση πρόκειται για ένα εμμενές αυτόνομο σύστημα, για ένα σύστημα δηλαδή που περιέχει την αιτία του. Υπάρχουν ολόκληροι επιστημονικοί κλάδοι που μελετούν τέτοιου είδους συστήματα.
clot
New poster
 
Δημοσ.: 45
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό Αγνώμων » Φεβρουάριος 16th, 2017, 8:42 pm

Πολύ ωραίες οι πληροφορίες που παραθέτεις clot. Τον Σπινόζα δυστυχώς δεν τον έχω διαβάσει και δεν ξέρω πολλά γι αυτόν. Πολύ ενδιαφέροντα τα όσα ισχυρίζεται. Όμως αντιλαμβάνομαι μία προσπάθεια να ταυτίσει εννοιολογικά την ύπαρξη από την αιτία της. Μου φαίνεται λάθος αυτό. Εγώ πιστεύω πως η αιτία προηγείται της ύπαρξης. Είναι ο γενεσιουργός μηχανισμός της ύπαρξης. Γι αυτό και δυσκολεύομαι να αντιληφθώ την ύπαρξη δίχως προηγούμενο. Ρωτώ τα συγκεκριμένα για να μου δοθεί μία εικόνα πως μπορεί μία ύπαρξη να έχει ως αιτία, ως πηγή αν θες, τον ίδιο της τον εαυτό.
Αγνώμων
New poster
 
Δημοσ.: 40
Εγγραφη: Νοέμβριος 28th, 2016, 4:01 pm
Το μέλος Αγνώμων, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό clot » Φεβρουάριος 17th, 2017, 4:47 pm

Αγνώμων έγραψε: Όμως αντιλαμβάνομαι μία προσπάθεια να ταυτίσει εννοιολογικά την ύπαρξη από την αιτία της


Χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος πώς το εννοείς, ναι, ίσως και να ισχύει. Αλλά το θέμα είναι γιατί το κάνει. Καταρχάς, είναι καλό να τοποθετούμε τέτοιες ιδέες στο πλαίσιο από το οποίο προέκυψαν και μέσα στο οποίο βγάζουν περισσότερο νόημα. Πολλές φορές, όταν δεν λαμβάνουμε υπόψη το ιστορικό πλαίσιο, ιδιαίτερα με ιδέες οι οποίες δεν είναι καθημερινές ούτε διαισθητικά αυτονόητες, μας φαίνεται ότι αυτός που ενστερνίζεται αυτές τις ιδέες, έφτασε σε αυτές αυθαίρετα, εξαιτίας κάποιου καπρίτσιου.

Ο Σπινόζα, λοιπόν, εντάσσεται συνήθως σε δυο βασικά φιλοσοφικά ρεύματα. Του μονισμού και του ορθολογισμού. Η φιγούρα στην οποία αυτά τα δυο ρεύματα αποκρυσταλλώθηκαν για πρώτη φορά, ίσως ήταν ο Παρμενίδης. Από 'κει και πέρα, βρίσκει κανείς αρκετά πλούσια αλυσίδα επιρροών, που, αν την πάρουμε αντίστροφα, πέρα από τον προφανή (δάσκαλο κι αντίπαλο) Ντεκάρτ, περιλαμβάνει βασικές μορφές του μεσαιωνικού αριστοτελισμού και νεο-πλατωνισμού (και των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών) και καταλήγει, προφανώς, στον ίδιο τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα.

Το ότι προσπαθεί να μπλέξει με κάποιον τρόπο, λοιπόν, τις έννοιες της ύπαρξης και της αιτίας, αναλύοντάς τες, οφείλεται μάλλον στον ορθολογιστικό χαρακτήρα της φιλοσοφίας του. Είναι δικαιολογημένη αυτή η προσπάθεια; Αν σκεφτούμε ότι κάνει μεταφυσική, κι όχι φυσική, τότε ίσως και να είναι. Δεν αρνείται τον χωροχρονικό ντετερμινισμό (ότι δηλαδή η αιτία προηγείται του αποτελέσματος), ίσα ίσα, τον αποδέχεται πλήρως. Αυτό που νομίζω ότι προσπαθεί να κάνει είναι, δεδομένης μια φυσικής εικόνας του κόσμου (π.χ. ντετερμινισμός, αλλαγή, πολλαπλότητα κ.λπ.), να αναδείξει τη λογική δομή αυτής της εικόνας, τις λογικές της συνέπειες δηλαδή. Έτσι καταλήγει στα συμπεράσματα που καταλήγει. Παραδείγματος χάριν, η λογική συνέπεια του χωροχρονικού ντετερμινισμού είναι η πραγματικότητα του αυτοαίτιου. Σε άλλα μεταφυσικά συστήματα (θα μπορούσε να) είναι μια άπειρος αναδρομή αιτίων. Για παράδειγμα, εσύ φαίνεται να αντιλαμβάνεσαι την αιτιότητα αποκλειστικά στο πλαίσιο του εμπειρικού κόσμου, στο χώρο και στο χρόνο. Πρόσεξε όμως ότι ο Σπινόζα όταν μιλάει για τη μια και άπειρη ουσία, δείχνει ότι αυτή δεν έχει κάνει κάτι με το χρόνο. Και η απειρότητα αυτή δεν έχει να κάνει με το ότι εκτείνεται άπειρα στο χρόνο, παρά με το ότι η κατηγορία του χρόνου δεν εφαρμόζεται καν σε αυτή. Κατά κάποιον τρόπο είναι άχρονη. Και γι' αυτό, λίγο-πολύ, με την καθημερινή έννοια της ύπαρξης, ως ενός χωροχρονικού γενονότος (γίγνεσθαι), η ουσία δεν υπάρχει. Αλλά, στέκει φιλοσοφικά αυτή η έννοια της ύπαρξης; Το γίγνεσθαι δεν είναι! Οπότε, ίσως ο κόσμος της άμεσης εμπειρίας υπάρχει αλλά δεν είναι και η σκιά αυτού του κόσμου, η λογική του δομή, ίσως είναι αλλά δεν υπάρχει. Ίσως δηλαδή θέλουμε να διαχωρίσουμε μεταξύ αυτών των δυο εννοιών και να τις κρατήσουμε και τις δυο. Ίσως ένας λόγος για να κάνουμε κάτι τέτοιο να είναι ότι, στην περίπτωση που δεν το κάνουμε, δημιουργούνται μεγαλύτερα εννοιολογικά προβλήματα. Επίσης, ιστορικά, για τους ορθολογιστές, το "είναι" είναι πιο πραγματικό από το γίγνεσθαι (για τον Παρμενίδη δεν υφίσταται καν αλλαγή). Τώρα, ένας σχηματικός τρόπος για να αντιληφθείς αυτή τη λογική δομή είναι να σκεφτείς τις ιδέες του Πλάτωνα, οι οποίες, κατά την παραδοσιακή ανάγνωση, βρίσκονται σε κάποιο άλλο (υπερβατικό) επίπεδο και τα αισθητά πράγματα τις μιμούνται. Ο Σπινόζα καταργεί αυτό το άλλο επίπεδο και λέει πως αυτή η λογική δομή είναι εμμενής, μέσα στα ίδια τα αισθητά ή, αν θέλεις, κάθε τι πεπερασμένο είναι απλώς μια έκφραση της άπειρης ουσίας. Σε αυτό το σημείο, υποθέτω, είναι πιο κοντά στον υλομορφισμό του Αριστοτέλη, όπου το ενεργεία είναι η μορφή και το δυνάμει η ύλη και κάθε τι που υπάρχει, έχει απαραιτήτως μια μορφή. Υπάρχει και η ανάγνωση του Σπινόζα που δέχεται και την εμμένεια και την πραγματικότητα της λογικής δομής (της ουσίας), σε αντίθεση με τα όχι και τόσο πραγματικά πεπερασμένα πράγματα. Ακοσμισμό το λένε αυτό :lol:
Πιθανόν διάφορα είδη δομισμού θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν πιο σύγχρονες εκδοχές αυτής της έποψης (αρκετοί δομιστές αυτοχαρακτηρίζονταν σπινοζικοί), όπου η δομή (οι σχέσεις) προηγείται των πραγμάτων τα οποία υποτίθεται σχετίζονται ή, σε πιο ακραία μορφή, πραγματική είναι μόνο η δομή.

Βέβαια, όλα αυτά είναι απλώς μια δοκιμή, μια δική μου δοκιμή συγκεκριμένα, ούτε καν αυτών που αναφέρω και ούτε καν η μόνη δική μου δοκιμή, οπότε πάρ' το όπως θέλεις! Θα πρότεινα χαλαρά :lol:
clot
New poster
 
Δημοσ.: 45
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό Αγνώμων » Φεβρουάριος 17th, 2017, 9:24 pm

Πάρα πολύ ωραία και περιγραφικά τα λες clot. Είχα την εντύπωση ότι ο Παρμενίδης πέρναγε πολύ από τον υλισμό με την ευρύτερη έννοια (σχετική και κατά προσέγγιση έννοια από μένα και όχι ορισμένη αντικειμενικά) καθώς θυμάμαι ότι με λογικούς ειρμούς έφτασε να πιστεύει ότι η γη είναι ένα τύμπανο που πλανιέται στο διάστημα και μάλιστα το πατούν άνθρωποι και από τις δύο μεριές. Κάτι επαναστατικό για την εποχή του που νομίζω ήταν ακόμα στη δοξασία του Άτλαντα. Καλά κάνει ο Σπινόζα και αποπειράται να ορίσει έννοιες. Όμως βλέπεις στην εποχή μας έχομε τόσα λογικά συστήματα και χρειαζόμαστε σταθμισμένες καταστάσεις. Βεβαίως και αφού άλλη λέξη είναι η αιτία και άλλη λέξη είναι η γέννηση είναι διαφορετικές έννοιες. Αλλά για μένα δεν μπορεί μία αιτία να μην είναι και η γενεσιουργός κατάσταση. Γιαυτό δεν μπορώ να αντιληφθώ το "Αυταίτιο". Έχουμε μια αιτία που είμαστε ότι είμαστε και άρα αυτή προηγείται χρονικά. Αντιθέτως το αυθύπαρκτο το ερευνώ. Θεωρώ ότι μπορεί να υπάρξει. Όμως υποχρεωτικά θα πρέπει να θεωρήσω ότι δεν χρειάζεται κάποια αιτία για την ύπαρξή του. Καταλήγω εκ των πραγμάτων αν δεχτώ το αυθύπαρκτο να ισχυρίζομαι ότι ναι υπάρχουν και πράγματα που συμβαίνουν ή υπάρχουν χωρίς αιτία. Άρα το "αίτιο και αιτιατό" προσβάλλεται. Μένω λοιπόν να ψάχνω αν πράγματι ισχύει το αυθύπαρκτο. Κάτι τέτοιο θα ήταν ο Θεός ή η μεγάλη έκρηξη. Δεχόμαστε είτε το ένα είτε το άλλο ως ανθρωπότητα και φερόμαστε σαν να μη μας νοιάζει να βρούμε τι προηγήθηκε.
Αγνώμων
New poster
 
Δημοσ.: 40
Εγγραφη: Νοέμβριος 28th, 2016, 4:01 pm
Το μέλος Αγνώμων, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό jimbio » Φεβρουάριος 18th, 2017, 2:08 am

Έλα, απλά για να κλείσω το "καρέ" στις επιστήμες.

:smt003
Συνημμένα
kare.png
jimbio
Fast poster
 
Δημοσ.: 1223
Εγγραφη: Φεβρουάριος 8th, 2014, 2:25 pm
Το μέλος jimbio, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό ΛΕΩΝ » Φεβρουάριος 18th, 2017, 2:15 am

:smt005 :smt005
Για του πολιτιστικού μαρξισμού την πολιτική ορθότητα την αγία.
Άβαταρ μέλους
ΛΕΩΝ
Extreme poster
 
Δημοσ.: 21198
Εγγραφη: Μάιος 26th, 2012, 10:43 am
Το μέλος ΛΕΩΝ, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό Πλάτων Χαρμίδης » Φεβρουάριος 18th, 2017, 11:40 am

Αγνώμων έγραψε: Είχα την εντύπωση ότι ο Παρμενίδης πέρναγε πολύ από τον υλισμό με την ευρύτερη έννοια (σχετική και κατά προσέγγιση έννοια από μένα και όχι ορισμένη αντικειμενικά) καθώς θυμάμαι ότι με λογικούς ειρμούς έφτασε να πιστεύει ότι η γη είναι ένα τύμπανο που πλανιέται στο διάστημα και μάλιστα το πατούν άνθρωποι και από τις δύο μεριές. Κάτι επαναστατικό για την εποχή του που νομίζω ήταν ακόμα στη δοξασία του Άτλαντα.


Όχι ο Παρμενίδης αλλά ο Αναξίμανδρος, ο οποίος από την ιδέα του δασκάλου του Θαλή, ότι η Γη επιπλέει στον νερό όπως ένα ξύλο και μέσω ενός συλλογισμού που ανάγει το θεωρούμενο ως υποστήριγμα της Γης στο άπειρο (το νερό -δηλ. ο Ωκεανός- και αυτό πρέπει κάπου να στηρίζεται, και αυτό με τη σειρά του κάπου αλλού κ.ο.κ.) οδηγήθηκε στο συμπέρασμα ότι η Γη δεν στηρίζεται πουθενά, αλλά αιωρείται στο διάστημα.
ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ
Πλάτων Χαρμίδης
Casual Poster
 
Δημοσ.: 703
Εγγραφη: Απρίλιος 4th, 2015, 2:41 am
Το μέλος Πλάτων Χαρμίδης, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό Αγνώμων » Φεβρουάριος 18th, 2017, 8:43 pm

Δεν το 'ήξερα για τον Αναξίμανδρο. Ήξερα για την ιδέα του Παρμενίδη περί σφαιρικής (περίπου) γης, για τον Πυθαγόρα που κι αυτός πίστευε ότι είναι στρογγυλή και τον Αρίσταρχο βεβαίως που την υπολόγισε από το πηγάδι.
Αγνώμων
New poster
 
Δημοσ.: 40
Εγγραφη: Νοέμβριος 28th, 2016, 4:01 pm
Το μέλος Αγνώμων, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Αυθύπαρκτο

Δημοσίευσηαπό Αίγαγρος » Φεβρουάριος 18th, 2017, 9:01 pm

Αγνώμων έγραψε: Δεν το 'ήξερα για τον Αναξίμανδρο. Ήξερα για την ιδέα του Παρμενίδη περί σφαιρικής (περίπου) γης,


Στον Παρμενίδη το εόν είναι σφαίρα, θέλοντας να υποδηλώσει τη τελειότητα του είναι, του αληθώς υπάρχει, το οποίο το κρατάει η Ανάγκη.
Στον Αναξίμανδρο έχουμε για πρώτη φορά μια μαθηματική αντίληψη περί χώρου, όπου στην ουσία μας λέει πως η γη απλώς αιωρείται στο κενό,
καθώς ισαπέχουν όλα τα σημεία της, από τις άκρες του Σύμπαντος. Έτσι διατηρείται η ισορροπία, μέχρι να επέλθει η θεία δικαιοσύνη,
όπου θα καταπνίξει την ύβρη της γενέσεως και τα πάντα θα επιστρέψουν στο Άπειρο.
~nemo ruit nox~
Άβαταρ μέλους
Αίγαγρος
Συντονιστής - Στην ομάδα από το '10
 
Δημοσ.: 12160
Εγγραφη: Οκτώβριος 18th, 2009, 3:52 pm
Το μέλος Αίγαγρος, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Προηγούμενη

Επιστροφή στην Φιλοσοφία

Μετάβαση στην αρχή της σελίδας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες