Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Φιλοσοφικά ερωτήματα και σκέψεις.

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες

 

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό tipiti klop » Απρίλιος 19th, 2017, 11:02 pm

clot έγραψε:
tipiti klop έγραψε:

Μάλλον δεν βλέπεις τις υποθέσεις σου με αρκετό πάθος. :lol:



Οκ, αλλά δεν είμαι σίγουρος τι σημαίνει αυτό, ούτε πώς σχετίζεται με το απόσπασμα που παράθεσες. :D


Τα περί πάθους είναι λογοπαίγνιο. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι η θέση του Βιτγκεστάιν μπορεί κάλλιστα να ειδωθεί σαν επιθετική , από έναν φιλόσοφο της επιστήμης.
Άβαταρ μέλους
tipiti klop
New poster
 
Δημοσ.: 487
Εγγραφη: Οκτώβριος 17th, 2012, 3:28 pm
Το μέλος tipiti klop, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό Αγνώμων » Απρίλιος 19th, 2017, 11:09 pm

clot έγραψε:
Αγνώμων έγραψε:
clot έγραψε:

Ναι, εδώ. Βέβαια, όπως αναφέρω και στην εν λόγω ανάρτηση, ούτε ο Βίτγκενσταϊν, ούτε ο Νίτσε, ούτε καν ο Κίρκεγκωρ είναι εναντίον της επιστήμης.


Μόνο οι υπερόπτες, τα 'χουμε πει αυτά :D


Τι έχουμε πει ακριβώς; :smt017


Τίποτα αστείο ήταν. Αναφέρομαι στο νήμα περί επιστημόνων και υπεροψίας.
Άβαταρ μέλους
Αγνώμων
Casual Poster
 
Δημοσ.: 979
Εγγραφη: Νοέμβριος 28th, 2016, 4:01 pm
Το μέλος Αγνώμων, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό clot » Απρίλιος 19th, 2017, 11:16 pm

@Τίπιτι: Μα ο Πόππερ ως εχθρό της φιλοσοφίας τον παρουσιάζει, όχι ως εχθρό της επιστήμης. Το οποίο στέκει και περισσότερο, εφόσον ο Β., κατά μια κλασική ανάγνωση, θεωρεί πως η παραδοσιακή φιλοσοφία προσπαθεί να χτίσει θεωρίες σχετικά με τον κόσμο, ενώ δεν πρέπει να το κάνει γιατί αυτό είναι δουλειά της επιστήμης και καταλήγει να λέει α-νοησίες και να δημιουργεί ψευδο-προβλήματα. Έτσι, ο ρόλος που δίνει στη φιλοσοφία ο Β. είναι θεραπευτικός, έχει να κάνει με την αποσαφήνιση εννοιών, την επίλυση γλωσσικών συγχύσεων. Κάτι που για τον ίδιο είναι σημαντικότατο, αλλά για τους περισσότερους φιλοσόφους είναι αδιανόητο.
clot
New poster
 
Δημοσ.: 325
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό tipiti klop » Απρίλιος 20th, 2017, 9:30 am

Δεν γνωρίζω τη σκέψη του Βιτγκεστάιν. Αυτό που καταλαβαίνω πολύ γρήγορα, είναι ότι οργανώνει τη σκέψη του γύρω από μια απουσία, γύρω από αυτό που λείπει, που δεν υπάρχει στο φυσικό κόσμο. Οπότε στο ερώτημα για το βαθύ και το ουσιαστικό, για το νόημα της ζωής και όσα παρεμφερή μας ενδιαφέρουν η επιστήμη αναγκαστικά περιθωριοποιείται.
Ας ξεκαθαρίσουμε πρώτα αν αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι σωστό ή είμαι θεμελιωδώς λάθος.
Το επόμενο βήμα είναι το αν αυτή η αντίληψη των πραγμάτων είναι στη βάση της "επιθετική" ή όχι.
Άβαταρ μέλους
tipiti klop
New poster
 
Δημοσ.: 487
Εγγραφη: Οκτώβριος 17th, 2012, 3:28 pm
Το μέλος tipiti klop, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό clot » Απρίλιος 20th, 2017, 9:57 am

tipiti klop έγραψε:Δεν γνωρίζω τη σκέψη του Βιτγκεστάιν. Αυτό που καταλαβαίνω πολύ γρήγορα, είναι ότι οργανώνει τη σκέψη του γύρω από μια απουσία , γύρω από αυτό που λείπει, που δεν υπάρχει στο φυσικό κόσμο. Οπότε στο ερώτημα για το βαθύ και το ουσιαστικό, για το νόημα της ζωής και όσα παρεμφερή μας ενδιαφέρουν η επιστήμη αναγκαστικά περιθωριοποιείται.
Ας ξεκαθαρίσουμε πρώτα αν αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι σωστό ή είμαι θεμελιωδώς λάθος.
Το επόμενο βήμα είναι το αν αυτή η αντίληψη των πραγμάτων είναι στη βάση της "επιθετική" ή όχι.


Ναι, υπό μια έννοια, κάνει αυτό που λες, κυρίως στο Τρακτάτους. Λέει, για παράδειγμα, πως αν ο κόσμος έχει νόημα, αυτό το νόημα δεν μπορεί να βρίσκεται μέσα στον κόσμο (είναι υπερβατικό) και δεν μπορεί να λεχθεί κάτι γι' αυτό. Φαίνεται να το κάνει αυτό, όμως, από μια ακραία επιστημονίστικη οπτική κατά την οποία μόνο οι προτάσεις των φυσικών επιστημών έχουν νόημα. Γι' αυτό άλλωστε οι θετικιστές τον μπέρδεψαν για δικό τους (και γι' αυτό εχθροί τους σαν τον Πόππερ τον φοβούνταν). Ο ίδιος, πριν ακόμη τελειώσει το Τρακτάτους, πετάει τη σκάλα, όπως λέει, που ανέβαινε γράφοντας αυτά που έγραφε και λέει πως όλα όσα γράφτηκαν ήταν α-νόητα. Αυτό που καταλαβαίνω ότι ήθελε να κάνει (γενικότερα) είναι να μιλήσει για τη γλώσσα και να δείξει, με παραδείγματα, τι μας επιτρέπει αυτή να πούμε και να έχει νόημα. Πώς, επίσης, τη χρησιμοποιούμε εμείς για να πούμε πράγματα τα οποία δεν μπορούν να λεχθούν, γιατί ουσιαστικά δεν έχουν σημασία, δε σημαίνουν. Ουσιαστικά, οριοθετεί. Κάνει γραμματική, απλώς δεν την κάνει για κάποια συγκεκριμένη φυσική γλώσσα, αλλά για τις φυσικές γλώσσες γενικότερα.

Οπότε, ναι, μεταξύ άλλων δεν πιστεύει πως η επιστήμη μπορεί να σου πει το οτιδήποτε για το νόημα της ζωής. Δεν έχει ούτε αυτό το σκοπό, ούτε τα μέσα για να το κάνει. Αλλά αυτό θα έλεγα πως είναι από τα λιγότερο ακραία πράγματα που έχει γράψει. Τόσο πριν από αυτόν, όσο και μετά από αυτόν, υπάρχουν φιλόσοφοι και επιστήμονες που έχουν την ίδια άποψη. Ότι ο τρόπος έρευνας της επιστήμης αναγκαστικά αφήνει εκτός άπειρα πράγματα. Εδώ ο Ράσσελ, που δε νομίζω ότι θα τον θεωρούσε κάποιος ενάντιο της επιστήμης, έχει πει επανειλημμένα ότι η φυσική, λόγω της φύσης της, δεν μπορεί να δώσει τίποτα άλλο παρά μια δομή του φυσικού κόσμου. Δε μας δίνει παρά μια πολύ περιορισμένη εικόνα του φυσικού κόσμου. Γι' αυτό λέω πως για να θεωρήσει κάποιος την άποψη του Β. στο συγκεκριμένο θέμα ακραία ή επιθετική και απαξιωτική για την επιστήμη πρέπει να εκκινεί ο ίδιος από μια ακραία θέση - ότι δηλαδή η επιστήμη μπορεί να απαντήσει τα πάντα για τα πάντα.
clot
New poster
 
Δημοσ.: 325
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό jimbio » Απρίλιος 20th, 2017, 3:43 pm

tipiti klop έγραψε:Δεν γνωρίζω τη σκέψη του Βιτγκεστάιν. Αυτό που καταλαβαίνω πολύ γρήγορα, είναι ότι οργανώνει τη σκέψη του γύρω από μια απουσία , γύρω από αυτό που λείπει, που δεν υπάρχει στο φυσικό κόσμο. Οπότε στο ερώτημα για το βαθύ και το ουσιαστικό, για το νόημα της ζωής και όσα παρεμφερή μας ενδιαφέρουν η επιστήμη αναγκαστικά περιθωριοποιείται.
Ας ξεκαθαρίσουμε πρώτα αν αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι σωστό ή είμαι θεμελιωδώς λάθος.
Το επόμενο βήμα είναι το αν αυτή η αντίληψη των πραγμάτων είναι στη βάση της "επιθετική" ή όχι.


Ε tipiti, τι θα γίνει με σένα, ο clot δε βλέπει τις υποθέσεις του με αρκετό πάθος, η casper δε βοηθά κι εγώ δεν προσέχω! :)

Λοιπόν! Το Tractatus του Β. πυροδότησε πολλές και διάφορες αντιδράσεις. Θα ήταν πολύ χρονοβόρο και δύσκολο συνάμα να τις παραθέσουμε όλες εδώ. Μα να αναφέρω αυτές που κατά τη γνώμη μου είναι οι σημαντικότερες.

1. Έκανε τους φιλόσοφους της επιστήμης να σκεφτούν τι θεωρείται επιστήμη, τι είναι το επιστημονικό και τι όχι. Έτσι λοιπόν ο Πόπερ έθεσε ως βασική αρχή μιας επιστημονικής θεωρίας, τη διαψευσιμότητα (να μπορεί να ελεγχθεί και να αποδειχτεί λανθασμένη). Να σκεφτούμε πως τον καιρό εκείνο, επικρατούσε το χάος στην επιστημονική κοινότητα - ψευδοεπιστήμη, παραψυχολογία κλπ. Η διαψευσιμότητα προκύπτει άμεσα μέσα από το Tractatus, εκεί που χωρίζει τα ερωτήματα σε αυτά που μπορούν να απαντηθούν με σωστό/λάθος/ΔΞ (δεν ξέρω) και αυτά τα α-νόητα που δεν έχουν απάντηση γιατί ... το γιατί είναι θέμα! Τα επιστημονικά ερωτήματα ανήκουν στην πρώτη κατηγορία.

2. Γέννησε τον Λογικό Θετικισμό, άθελά του, από μια λανθασμένη ανάγνωση του Τράκτατους. Μέσα από την κριτική που έγινε στον Λ.Θ. και που έκανε ο ίδιος σε άλλους, και εν τέλει με την ολοκληρωτική του ισοπέδωση και κατάρριψη, προέκυψαν νέα φιλοσοφικά ρεύματα και εξελίξεις τόσο στην επιστήμη όσο τη φιλοσοφία. Οπότε εδώ έχουμε να κάνουμε με αυτό που έλεγε η casper για την άκυρη κριτική και αμφισβήτηση, που ενδέχεται να οδηγήσει σε νέες και καλύτερες εξηγήσεις.

3. Έδωσε μια νέα διάσταση στον λόγο, ως γλώσσα, και στη φιλοσοφία. Στο Τράκτατους διαπιστώνει πως υπάρχει μια 1-1 αντιστοιχία μεταξύ του λόγου μας και του φυσικού κόσμου. Έτσι, συμπεραίνει πως μπορούμε να μιλήσουμε για αυτά τα φυσικά (επιστημονικά). Όταν όμως ο λόγος μας πάει να μιλήσει για πράγματα πέραν του φυσικού, τότε λέει πως αποτυγχάνει παταγωδώς και ανοητολογεί (π.χ. το σύμπαν είναι πεπερασμένο/άπειρο, είχε/δεν είχε αρχή κλπ - όλα αυτά είναι ανόητα). Συμφωνεί λοιπόν με τον Καντ εκεί, όπως αυτός εκφράστηκε στην "Κριτική του Καθαρού Λόγου". Ο Βιτγκεστάιν όμως το πάει παραπέρα για να διαφωνήσει αργότερα μαζί του, καθώς θεωρεί πως όλες οι ηθικές προτάσεις είναι επίσης ανόητες, ενώ ο Καντ δεν το βλέπει έτσι, με τη διάσημή του κατηγορική προσταγή (την οποία ο Βιτγκεστάιν μάλλον βλέπει ως ανόητη). Και κάπως έτσι όλοι οι ηθικολόγοι γίνονται ηλιθιολόγοι! :) Ενώ η φιλοσοφία καταλήγει να είναι μια δραστηριότητα διαλεύκανσης για το τι έχει νόημα να λέμε και τι όχι. Αν το άφηνε εκεί, τότε θα συμφωνούσε με αυτούς τους λογικούς θετικιστές του κύκλου της Βιέννης. Μας τρελαίνει όμως λέγοντας πως αυτά τα α-νόητα είναι και τα σημαντικότερα! :roll: :D
Συνημμένα
Logicomix - Apostolos Doxiades_Page_269.jpg
Άβαταρ μέλους
jimbio
Fast poster
 
Δημοσ.: 1959
Εγγραφη: Φεβρουάριος 8th, 2014, 2:25 pm
Το μέλος jimbio, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό tipiti klop » Απρίλιος 20th, 2017, 11:16 pm

Το Tractatus, έτσι όπως το παρουσιάζετε, θυμίζει την «πρόσκληση σε γεύμα από έναν υποψήφιο δολοφόνο». Στο τέλος ο δολοφονημένος τυφλός μπάτλερ είναι ζωντανός, βγάζει τη μάσκα του και είναι ο λόρδος. Οπότε όλοι οι ντεντέκτιβς γελοιοποιούνται. Και σα να μην έφτανε αυτό, όταν όλοι αποχωρούν, ξαναβγάζει τη μάσκα και αποκαλύπτεται η κωφάλαλη μαγείρισα. :lol:

Πέρα από την πλάκα όμως, αυτό που γίνεται, νομίζω, καθαρά, είναι μια απόριψη του λόγου, στο βαθμό που αυτό που απομένει μετά το "τράβηγμα της σκάλας" είναι η αξίωση ενός μυστικού κόσμου σε βάρος του πραγματικού.
Ο διαχωρισμός ανάμεσά τους δεν είναι μια πόρτα (που μελλοντικά μπορεί να ανοίξει), αλλά ένα όριο. Δεν υπάρχει τίποτα μεταγγίσιμο ανάμεσά τους. Το ένα λέγει, το άλλο δείχνει, αλλά ποτέ δεν αναφέρονται στο ίδιο πράγμα.
Σωστά;

@clot, προφανώς και η αμφισβήτηση της επιστήμης δε συνιστά πρωτοτυπία. Από την άλλη η κριτική του Ράσσελ πάνω στη Φυσική, θυμίζει λίγο την αμηχανία των βιολόγων για παράδειγμα, πάνω στη δομή και τις μεθοδεύσεις της Φυσικής, αφού τα βιολογικά συστήματα έχουν μια πολύ μεγαλύτερη ποικιλότητα , είναι δηλαδή χαοτικά. Όμως αυτή η αμφισβήτηση δεν είναι ριζική και θεμελιώδης.
Άβαταρ μέλους
tipiti klop
New poster
 
Δημοσ.: 487
Εγγραφη: Οκτώβριος 17th, 2012, 3:28 pm
Το μέλος tipiti klop, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό clot » Απρίλιος 20th, 2017, 11:43 pm

tipiti klop έγραψε:
@clot, προφανώς και η αμφισβήτηση της επιστήμης δε συνιστά πρωτοτυπία. Από την άλλη η κριτική του Ράσσελ πάνω στη Φυσική, θυμίζει λίγο την αμηχανία των βιολόγων για παράδειγμα, πάνω στη δομή και τις μεθοδεύσεις της Φυσικής, αφού τα βιολογικά συστήματα έχουν μια πολύ μεγαλύτερη ποικιλότητα , είναι δηλαδή χαοτικά. Όμως αυτή η αμφισβήτηση δεν είναι ριζική και θεμελιώδης.


Ποια είναι η ριζική και θεμελιώδης αμφισβήτηση του Β. προς τη φυσική;
clot
New poster
 
Δημοσ.: 325
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό tipiti klop » Απρίλιος 20th, 2017, 11:48 pm

clot έγραψε:
tipiti klop έγραψε:
@clot, προφανώς και η αμφισβήτηση της επιστήμης δε συνιστά πρωτοτυπία. Από την άλλη η κριτική του Ράσσελ πάνω στη Φυσική, θυμίζει λίγο την αμηχανία των βιολόγων για παράδειγμα, πάνω στη δομή και τις μεθοδεύσεις της Φυσικής, αφού τα βιολογικά συστήματα έχουν μια πολύ μεγαλύτερη ποικιλότητα , είναι δηλαδή χαοτικά. Όμως αυτή η αμφισβήτηση δεν είναι ριζική και θεμελιώδης.


Ποια είναι η ριζική και θεμελιώδης αμφισβήτηση του Β. προς τη φυσική;


Το ότι η αναζήτηση του τι είναι καλό ή πολύτιμο, ή πραγματικά σημαντικό, ή του νοήματος της ζωής ή αυτού που κάνει τη ζωή να αξίζει να τη ζεις ή του σωστού τρόπου να ζεις, δεν μπορούν ποτέ να προσεγγιστούν από την επιστήμη.
Υπάρχει ένας αποκλεισμός...
Άβαταρ μέλους
tipiti klop
New poster
 
Δημοσ.: 487
Εγγραφη: Οκτώβριος 17th, 2012, 3:28 pm
Το μέλος tipiti klop, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό clot » Απρίλιος 20th, 2017, 11:54 pm

Και ο Ράσελ (και πολλοί άλλοι) το ίδιο πιστεύουν. Γιατί όμως είναι ριζική και θεμελιώδης κριτική της επιστήμης αυτό;
clot
New poster
 
Δημοσ.: 325
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό tipiti klop » Απρίλιος 21st, 2017, 12:07 am

Νομίζω ότι εξήγησα πως το βλέπω, προηγουμένως:

... αυτό που γίνεται, νομίζω, καθαρά, είναι μια απόριψη του λόγου , στο βαθμό που αυτό που απομένει μετά το "τράβηγμα της σκάλας" είναι η αξίωση ενός μυστικού κόσμου σε βάρος του πραγματικού.
Ο διαχωρισμός ανάμεσά τους δεν είναι μια πόρτα (που μελλοντικά μπορεί να ανοίξει), αλλά ένα όριο. Δεν υπάρχει τίποτα μεταγγίσιμο ανάμεσά τους. Το ένα λέγει, το άλλο δείχνει, αλλά ποτέ δεν αναφέρονται στο ίδιο πράγμα.
.
Άβαταρ μέλους
tipiti klop
New poster
 
Δημοσ.: 487
Εγγραφη: Οκτώβριος 17th, 2012, 3:28 pm
Το μέλος tipiti klop, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό clot » Απρίλιος 21st, 2017, 12:22 am

Δυσκολεύομαι να καταλάβω πώς ακριβώς ο Β. απορρίπτει τον λόγο. Αν κάνει κάτι σχετικά με τον λόγο στο Τρακτάτους είναι ότι τον πάει στα άκρα του. Κι αν κάνει κάτι με την επιστήμη στο Τρακτάτους είναι ότι τη θεωρεί τη μόνη που μπορεί να εκφράσει επαληθεύσιμες ή διαψεύσιμες προτάσεις για τον κόσμο. Όταν διαβαστεί λάθος το Τρακτάτους, δηλαδή ως ένα θετικιστικό έργο, απλώς φανερώνει την πραγματική όψη του επιστημονισμού. Ο επιστημονισμός, όταν δεν είναι ασυνεπής, αποκλείει ως ανύπαρκτο κάθε τι που δεν μπορεί να περιγραφεί από τις φυσικές επιστήμες. Βέβαια, σύγχρονοι επιστημονιστές, οι οποίοι είναι φιλοσοφικά αμαθείς, προσπαθούν να μας πείσουν πως όχι, δε συμβαίνει αυτό, υπάρχει ηθική, υπάρχει αισθητική, υπάρχει νόημα και η επιστήμη θα μας δώσει απαντήσεις για το τι είναι ηθικό, τι είναι όμορφο κ.λπ. Και όχι μόνο για το τι είναι ηθικό, αλλά και τι είναι η ηθική. Όχι μόνο για το τι είναι όμορφο, αλλά και τι είναι η ομορφιά. Πώς θα μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο η επιστήμη κατά τη γνώμη σου;
clot
New poster
 
Δημοσ.: 325
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό tipiti klop » Απρίλιος 21st, 2017, 3:56 pm

Ναι, αν ακολουθήσω τη λογική μου με συνέπεια, τότε θα έπρεπε να δεχθώ ότι η επιστήμη μπορεί να μας δώσει απαντήσεις πάνω στο ηθικό και το ωραίο, στο βαθμό που και η επιστήμη και η τέχνη λόγου χάρη αναφέρονται στο ίδιο «πράγμα», αποδίδοντας όμως τις διαφορετικές του όψεις.
Το κίνημα του ιμπρεσιονισμού και τα φυσικά πειράματα πάνω στην κυματιδιακή φύση του φωτός για παράδειγμα, είναι και τα δυο, «μελέτες πάνω στο φως». Τέχνη και επιστήμη δηλαδή, είναι μια αέναη ταλάντωση, ανάμεσα στον αισθανόμενο εαυτό και στον κόσμο, ένα παιχνίδι όπου το φως μας αποκαλύπτεται μέσα στις διαφορετικές του εκδοχές.
Ώσπου ξαφνικά μέσα στη γιορτή, μπαίνει η κακιά μας η μοίρα (που δεν την είχε καλέσει κανείς). Και θέλει να μιλήσουμε (ή ακόμα χειρότερα να σιωπήσουμε) για το «φως το αληθινό».
Ανυποψίαστοι και αθώοι, πιανόμαστε στα δίχτυα ενός «τίποτα», το οποίο κατισχύει στην ύπαρξή μας, αφού επιπλέον ορίζεται ως το "πιο σημαντικό".

Το χειρότερο είναι ότι αυτό το "τίποτα" εμφανίζεται σαν ένα ΥΠΟΛΟΙΠΟ, ανάμεσα στον εαυτό και τον κόσμο. Αν κάνεις δηλαδή την αφαίρεση εαυτός-κόσμος, θα υπάρχει πάντα ένα υπόλοιπο που δεν θα ανήκει στον κόσμο και επομένως δε θα μπορεί ποτέ να ειπωθεί, δεν θα μπορεί ποτέ κανείς να σου απαντήσει «γιατί;». Αυτό το υπόλοιπο, ο "μυστικός τόπος", είναι αυτό που αποκαλώ στη συγκεκριμένη συζήτηση "μυστικιστική θέση".

Επομένως, υπάρχει μια κριτική απέναντι στην επιστήμη που είναι θεμελιώδης, (εφόσον υπάρχει αυτό το "υπόλοιπο", το "μεγαλύτερο από τον φυσικό κόσμο", στο οποίο αυτή δεν έχει πρόσβαση), και υπάρχει μια κριτική στην επιστήμη που είναι συμπτωματική, (το ότι μπορεί πχ σε κάποιες εποχές να προβάλλονταν μια ψυχαναγκαστική εικόνα της λειτουργίας του κόσμου σαν καλοκουρδισμένου ρολογιού, ή μια κριτική που θα έβαζε φρένο στους όποιους αφορισμούς ενός επιστημονισμού).

Όμως, κατά τη γνώμη μου, η πρώτη δεν είναι κριτική, είναι ριζική απειλή.
Άβαταρ μέλους
tipiti klop
New poster
 
Δημοσ.: 487
Εγγραφη: Οκτώβριος 17th, 2012, 3:28 pm
Το μέλος tipiti klop, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό jimbio » Απρίλιος 21st, 2017, 5:55 pm

Εσένα tipiti, ποιο είναι το πρόβλημά σου, ακριβώς; :)
Άβαταρ μέλους
jimbio
Fast poster
 
Δημοσ.: 1959
Εγγραφη: Φεβρουάριος 8th, 2014, 2:25 pm
Το μέλος jimbio, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

Re: Ο μύθος της επιστημονικής αυθεντίας

Δημοσίευσηαπό clot » Απρίλιος 21st, 2017, 7:59 pm

Καλές οι οι αφαιρέσεις, οι διαιρέσεις και τα υπόλοιπα, αλλά πάλι δεν κατάλαβα πώς μπορεί να απαντήσει η επιστήμη τα είδη των ερωτημάτων που ανάφερα!

jimbio έγραψε:Εσένα tipiti, ποιο είναι το πρόβλημά σου, ακριβώς ; :)


Ίσως ότι δεν έχει διαβάσει τον Β.; :P
clot
New poster
 
Δημοσ.: 325
Εγγραφη: Φεβρουάριος 12th, 2017, 9:17 pm
Το μέλος clot, σύμφωνα με τους όρους χρήσης που αποδέχτηκε κατά την εγγραφή του, φέρει την αποκλειστική ευθύνη της παραπάνω δημοσίευσης, των απόψεων/θέσεων που εκφράζονται μέσω αυτής, καθώς και την επιλογή συνδέσμων που τυχόν συμπεριλαμβάνονται. Για άμεση επικοινωνία με τον διαχειριστή του phorum.gr στο email: admin(@)phorum.gr

ΠροηγούμενηΕπόμενη

Επιστροφή στην Φιλοσοφία

Μετάβαση στην αρχή της σελίδας

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 5 επισκέπτες